Visual Studio 2010 | Engin Polat\'ın Windows 8 , Windows Phone 8 ve C# içerikli programcılık sitesi

Arşiv

Etiketlenen yazılar visual studio 2010

Windows Phone 7 (WP7) Emulator Özellikleri

20 June 2012 Yorum yapılmamış

Windows Phone 7 (WP7) ile programlamaya başlangıç makalesi ile başladığımız Windows Phone 7 serisine Windows Phone Emülatör özellikleri ile devam ediyoruz.

Visual Studio 2010 ile New Project dialog penceresini açalım, Installed Templates kısmında yer alan proje şablon gruplarından Silverlight for Windows Phone‘u seçelim.

Sağ tarafa gelen proje şablonlarından Windows Phone Application‘ı seçip, projeye bir isim verelim ve OK butonuna tıklayarak projenin oluşturulmasını sağlayalım.

Proje oluşturulması sırasında Windows Phone 7 ve Windows Phone 7.1 (Mango) arasında seçim yapabileceğimiz bir dialog kutusu görmemiz lazım,

Proje oluşturulduktan sonra çalıştıracak olursak eğer, ilk olarak Windows Phone Emulator yüklenecek, ardından uygulamamız ekranda belirecektir.


Emulator penceresinin üzerine geldiğimizde beliren dikey toolbox‘ta çift ok butonuna tıklarsak eğer Additional Tools penceresi açılır;

Bu pencerede Accelerometer, Location ve Screenshot tablarına ulaşabiliriz. Accelerometer tab’ında, telefonun farklı şekillerde tutulduğu durumlarda uygulamanın nasıl gözükeceğini test edebiliriz.

Orientation kutusunda telefonun yatay veya dikey (Portrait Standing, Landscape Standing, Portrait Flat, Landscape Flat) duracağına karar verebiliriz.

Recorded Data kutusundan ise, telefonun sallanmasını simüle ettirebiliriz.

Ayrıca telefonun tam ortasında gözüken turuncu noktayı, sağa-sola-yukarı-aşağı oynatarak, telefonun farklı şekillerde tutulmasını da simüle ettirebiliriz.

Location tab’ında, uygulamanın GPS kullanımını test edebiliriz. Harita üzerinde birden fazla noktaya tıklayarak, telefonun sırası ile bu lokasyonlar arasında geziliyormuş durumunu simüle etmesini sağlayabiliriz.

Son olarak, Screenshot tab’ında uygulamanın o anda ekran görüntüsünü alabiliriz. Özellikle uygulamayı Marketplace‘e gönderirken birden fazla ekran görüntüsünün alınmasında fayda var.

Windows Phone 7 (WP7) ile programlamaya başlangıç

24 March 2012 2 yorum

Bu yazı dizisi ile birlikte Windows Phone 7 (WP7) uygulama geliştirme konusunu inceliyor olacağız.

WP7 uygulamalarını Visual Studio 2010, Expression Blend, Silverlight ve XAML gibi mevcut Microsoft araçları üzerine inşa ediyoruz.

WP7, uygulama geliştirmemiz için temel olarak iki framework sağlar;

  • Silverlight Framework
    Bu framework ile olay tabanlı (XAML sayesinde) uygulamalar geliştirebiliriz
  • XNA Games Framework
    Bu framework sayesinde, zengin 2D ve 3D oyunlar geliştirebiliriz

Windows Phone 7 Uygulama Geliştirme Gereksinimleri

Visual Studio 2010 kurulu bilgisayarımıza Windows Phone SDK 7.1 indirip kurmamız gerekiyor.

Windows Phone SDK 7.1 kurulumu sonrasında bilgisayarımıza aşağıdaki araçlar kurulmuş olacak;

  • Microsoft Visual Studio 2010 Express for Windows Phone
  • Windows Phone Emulator
  • Windows Phone SDK 7.1 Assemblies
  • Silverlight 4 SDK and DRT
  • Windows Phone SDK 7.1 Extensions for XNA Game Studio 4.0
  • Microsoft Expression Blend SDK for Windows Phone 7
  • Microsoft Expression Blend SDK for Windows Phone OS 7.1
  • WCF Data Services Client for Window Phone
  • Microsoft Advertising SDK for Windows Phone

Ayrıca Visual Studio 2010 kurulumumuza, New Project dialog penceresinden erişebileceğimiz yeni proje şablonları da eklenmiş oluyor.

Not : App Hub – Developer Resources sayfasından, hem ihtiyacımız olacak araçlara, hem de faydalı dokümanlara ulaşabiliriz.

Windows Phone 7 Mimarisi

MSDN‘de yer alan Application Platform Overview for Windows Phone makalesine göre, mimari şu şekilde;

WP7 mimarisinin 4 temel bileşeni;

  • Runtimes
    Silverlight ve XNA framework, optimize edilmiş uygulama oluşturmak için geliştiriciler için mükemmel bir ortam sağlar
  • Araçlar
    Visual Studio 2010 ve Expression Blend araçları kullanıcıya zengin uygulamalar tasarlamak ve geliştirmek için geliştiricilere esnek bir ortam sağlar
  • Cloud Services
    Windows ve SQL Azure, Notification Services, Location Services ve diğer 3. parti servis desteği ile geliştiricilere esnek bir geliştirme ortamı sağlar
  • Portal Services
    WP7 Market Place geliştiricilere, uygulamalarını yükleme ve sertifika yönetimi imkanı sağlar

Silverlight ve Windows Phone 7
Silverlight, XAML (Extensible Application Markup Language) dili ile uygulamalar ve basit 2D oyunlar geliştirmek için kullanılır. Geliştiriciler kolaylıkla Visual Studio veya Microsoft Blend gibi araçlar sayesinde XAML kodları üretebilirler.

XNA ve Windows Phone 7
XNA, temelde zengin 2D ve 3D oyunlar geliştirmek için kullanılır.

Market Place Sertifikasyon Süreci

Windows Phone 7 için geliştirdiğimiz uygulamaları, Market Place‘e göndermeden önce kontrol etmemiz gereken, WP7‘ye özgü maddeler vardır.

Bu maddelere MSDN‘de yeralan Application Certification Requirements for Windows Phone sayfasından ulaşabiliriz.

Donanım

Şu anda piyasada bulunan Windows Phone cihazları tek bir ekran çözünürlüğüne sahiptir (480 x 800). Yakın gelecekte çıkacak yeni versiyonların birden fazla ekran çözünürlüğünü desteklemesi bekleniyor.

Windows Phone cihazların ortak yönlerinden biri, ön yüzlerinde aynı butonların bulunmasıdır;


Geri Butonu sayesinde uygulamalar ekranlar arası geri dönüş işlevlerini sağlayabilirler. İnternet tarayıcılarda bulunan Geri butonu ile aynı işleve sahiptir. Uygulamanın açılış ekranında kullanılması durumunda, ilgili uygulamanın kapatılmasına sebep olur


Windows Butonu kullanıcının telefonun başlangıç ekranına dönmesini sağlar


Arama Butonu sayesinde kullanıcılar telefonun arama özelliğini çağırabilirler

Sensörler
Windows Phone 7 telefonlarda geliştiriciler için en çok öneme sahip sensörler;

  • WI-FI : telefonların internete bağlanmak için kullandıkları bağlantı noktalarından biridir. WP7 telefonlarda Internet Explorer tarayıcısı gelmektedir
  • Camera : WP7 telefonlar en az 5MP kamera ve flaş desteğine sahiptir. Uygulamalar kamerayı veri giriş aracı olarak kullanabilirler
  • Accelerometer : İvmeölçer sayesinde uygulamalar telefonun 3 koordinat düzlemine göre (X-Y-Z) tutuluş bilgisini öğrenebilir
  • GPS : GPS sayesinde uygulamalar, telefonun dünya üzerindeki konum bilgisini alabilirler

Visual Studio 2010 ile New Project dialog penceresini açalım, Installed Templates kısmında yer alan proje şablon gruplarından Silverlight for Windows Phone‘u seçelim.

Sağ tarafa gelen proje şablonlarından Windows Phone Application‘ı seçip, projeye bir isim verelim ve OK butonuna tıklayarak projenin oluşturulmasını sağlayalım.

Eğer tüm güncellemeleri yaptıysak, proje oluşturulması sırasında Windows Phone 7 ve Windows Phone 7.1 (Mango) arasında seçim yapabileceğimiz bir dialog kutusu görmemiz lazım

Proje oluşturulduktan sonra çalıştıracak olursak eğer, ilk olarak Windows Phone Emulator yüklenecek, ardından ilk uygulamamız ekranda belirecektir.

ASP.NET 4.0 ile Temizlenmiş web.config Dosyası

12 January 2010 Yorum yapılmamış

ASP.NET 3.0 ve ASP.NET 3.5 ile web.config Dosyası

ASP.NET yıllar içerisinde gelişti, buna bağlı olarak web.config dosyasında tutulan ayarlarda da gözle görülür bir artış oldu. .Net Framework 3.5 SP1 kurulu olan bilgisayarımda yeni oluşturduğum bir Web Uygulamasının web.config dosyası aşağıdaki gibi oluyor.

< ?xml version="1.0"?>

		
			
				
					

Web uygulamasına özgü ayarlar yapılmaya başlandığında (ConnectionStrings, Authentication, AppSettings, vs) web.config dosyası da büyümeye ve karmaşıklaşmaya devam ediyor. Fakat web uygulamalarının büyük oranında bu ayarların birçoğu değiştirilmeden bırakılır.

ASP.NET 4.0 ile web.config dosyamız, ilk versiyonlarda olduğu gibi sadeleşiyor.

Visual Studio 2010‘da Empty ASP.NET Web Application şablonu ile yeni bir web projesi oluşturursanız, web.config dosyası aşağıdaki gibi oluşturuluyor;

< ?xml version="1.0"?>

		
				
		
		
			
		

İlk konfigürasyon satırı ASP.NET uygulamasının debug edilebileceğini ve Framework versiyonunun 4.0 olduğunu bildiriyor.

İkinci konfigürasyon satırı ise, web uygulamasının IIS7 üzerinde host edildiği durumlarda URL Rewrite yapabilmek için gerekli.

XNA (XNA’s not an acronym) ile Oyun Programlama

08 January 2010 Yorum yapılmamış

XNA Oyun Programlama yazı dizime bu yazımla başlıyorum. Öncelikle XNA nedir? biraz bundan bahsetmek istiyorum.

XNA, .Net ortamında 2D ve 3D oyun geliştirmek için, Microsoft tarafından üretilmiş bir framework‘tür. XNA bir programalama dili veya tekniği değildir, yüzlerce class’tan oluşan bir framework’tür.

XNA temelinde, Xbox platformu için .Net Compact Framework 2.0 ve Windows platformu için .Net Framework 2.0 vardır.

DirectX veya OpenGL‘in low-level fonksiyonlarıyla uğraşmak yerine programcıya, daha kolay yönetilebilir, kullanılabilir, OOP sınıflar sunacak şekilde kodlanmıştır.

Haliyle, oyun geliştirmeye başlamak isteyenler için güzel bir başlangıç noktasıdır.

Microsoft tarafından ilk olarak 14 Mart 2006 tarihinde San Jose California’da düzenlenen Game Developers Conference‘ta duyurulmuştur.

XNA ile geliştirilmiş oyunlar, .Net Compiler aracılığıyla MSIL‘e derlendiği için, ya olduğu gibi ya da çok az modifikasyonla framework kurulu tüm platformlarda çalıştırılabilir.

XNA geliştirmek için yapmamız gereken, bilgisayarımıza XNA Game Studio kurmak. Şu anda en güncel versiyon olan XNA Game Studio 3.1 şuradan indirilebilir.

Ne yazık ki XNA Game Studio 3.1 ve Visual Studio 2010 birbirlerini pek sevmiyorlar. O yüzden Visual Studio 2008 içerisinde XNA Game Project Template’lerinin nasıl göründüğüne bakalım;

Gördüğünüz gibi XNA ile Windows, Xbox ve Zune için oyun geliştirebiliyorsunuz.