Override | Engin Polat\'ın Windows 8 , Windows Phone 8 ve C# içerikli programcılık sitesi

Arşiv

Etiketlenen yazılar override

Windows 10 UWP uygulamasında {x:Bind} kullanarak basit DataBinding

02 February 2016 Yorum yapılmamış

Bu makaleyi okumadan önce Windows 10 UWP uygulamasında Page.Resources içinde Style kullanmak makalesini okumanızı tavsiye ederim.

En son geliştirdiğimiz hali ile ekranımız aşağıdaki şekilde gözüküyor olmalı;

Databinding yapabilmek için öncelikle MainPage.xaml.cs dosyasını açıp, binding yapacağımız property‘leri ve varsa varsayılan değerlerini tanımlıyoruz.

Bu örnekte saat, dakika ve saniyenin her hanesini ayrı gösterebilmek için Hour1, Hour2, Minute1, Minute2, Second1 ve Second2 property’lerini aşağıdaki gibi tanımladım;

public string Hour1 { get; set; } = "0";

public string Hour2 { get; set; } = "0";

public string Minute1 { get; set; } = "0";

public string Minute2 { get; set; } = "0";

public string Second1 { get; set; } = "0";

public string Second2 { get; set; } = "0";

Artık ekrandaki Textblock nesnelerini güncelleyebiliriz, RefreshDisplay() methodunu tanımlayıp, içerisinde yukarıda tanımladığımız property‘lere değer ataması yapıyoruz;

private void RefreshDisplays()
{
	var now = DateTime.Now;

	var hour = now.Hour.ToString("00");
	var minute = now.Minute.ToString("00");
	var second = now.Second.ToString("00");

	Hour1 = hour.Substring(0, 1);
	Hour2 = hour.Substring(1, 1);

	Minute1 = minute.Substring(0, 1);
	Minute2 = minute.Substring(1, 1);

	Second1 = second.Substring(0, 1);
	Second2 = second.Substring(1, 1);
}

Sayfa açıldığında RefreshDisplays() methodunu çağırabilmek için sayfanın açıldığı anı bilmemiz ve tam orada RefreshDisplays() methodunu çağırmamız lazım.

Windows 10 UWP uygulamalarında bir sayfanın açıldığı anı Page sınıfında tanımlı olan OnNavigatedTo() methodunda yakalayabiliyoruz.

MainPage sınıfımızın base class‘ı olan Page sınıfında tanımlı olan OnNavigatedTo() methodunda kod çalıştırabilmek için OnNavigatedTo methodunu override etmemiz lazım;

protected override void OnNavigatedTo(NavigationEventArgs e)
{
	base.OnNavigatedTo(e);

	RefreshDisplays();
}

override ettiğimiz OnNavigatedTo() methodunun içerisinde RefreshDisplays() methodunu çağırıyoruz.

Databinding için code-behind tarafında yapmamız gereken tüm hazırlıkları yaptık, şimdi MainPage.xaml dosyasını açarak binding kodlarını tamamlayalım.

MainPage.xaml dosyasında yeralan nesnelerden binding yapmak istediklerimizin, binding yapmak istediğimiz property‘lerine değer olarak {x:Bind} ataması yapmalıyız.

Bu örnekte, Textblock nesnelerinin Text property‘lerine binding yapmak istiyoruz, MainPage.xaml dosyasındaki Grid elementini aşağıdaki kodlara dönüştürüyoruz;

<Grid>
	<Grid.ColumnDefinitions>
	<ColumnDefinition Width="*" />
	<ColumnDefinition Width="Auto" />
	<ColumnDefinition Width="*" />
	<ColumnDefinition Width="Auto" />
	<ColumnDefinition Width="*" />
	</Grid.ColumnDefinitions>

	<Border Grid.Column="0">
		<StackPanel Orientation="Horizontal">
			<TextBlock Text="{x:Bind Hour1}" />
			<TextBlock Text="{x:Bind Hour2}" />
		</StackPanel>
	</Border>
	<Border Grid.Column="1">
		<TextBlock Text=":" />
	</Border>
	<Border Grid.Column="2">
		<StackPanel Orientation="Horizontal">
			<TextBlock Text="{x:Bind Minute1}" />
			<TextBlock Text="{x:Bind Minute2}" />
		</StackPanel>
	</Border>
	<Border Grid.Column="3">
		<TextBlock Text=":" />
	</Border>
	<Border Grid.Column="4">
		<StackPanel Orientation="Horizontal">
			<TextBlock Text="{x:Bind Second1}" />
			<TextBlock Text="{x:Bind Second2}" />
		</StackPanel>
	</Border>

</Grid>

MainPage.xaml dosyasında sayfamızın ön izlemesi aşağıdaki gibi gözükmeli;

Eğer uygulamayı çalıştıracak olursak zaman bilgisi aşağıdaki şekilde ekranda gözüküyor olmalı;

Windows 10 UWP uygulamalarında ön veya arka kamera’nın görüntüsünü almak

26 January 2016 Yorum yapılmamış

Windows 10 UWP uygulamalarında cihazda bulunan ön veya arka kamera’dan birinin görüntüsünü alarak ekranda göstermek isteyebiliriz.

Örneğin, daha kaliteli olduğu için arka kamera‘nın görüntüsünü alıp üzerine filtre uygulayarak ekranda önizleme yaptırabiliriz.

Aynı şekilde ön kamera‘nın görüntüsünü ekranda göstererek kullanıcının aynaya bakıyormuş gibi uygulamayı kullanmasını sağlayabiliriz.

Hemen Visual Studio‘yu açarak yeni bir proje oluşturalım ve nasıl yapabildiğimize bakalım.

Windows kategorisinden Blank App (Universal Windows) proje template’ini seçerek, projeme bir isim veriyorum;

2-00

Solution Explorer‘dan erişebildiğim Package.appxmanifest dosyasına çift tıklayarak açıyoruz.

2-01

Capabilities tab’ında yeralan WebCam ve Microphone kutucuklarını işaretliyoruz;

2-02

MainPage.xaml dosyasını açıyor ve sayfaya bir CaptureElement nesnesi ekliyoruz;

MainPage.xaml.cs dosyasını açıyor ve OnNavigatedTo methodunu override ediyoruz. Böylece MainPage sayfasına gelindiğinde yapılacak işleri yazabileceğimiz bir method‘umuz oluyor;

OnNavigatedTo methodunda sırasıyla şunları yapıyoruz;

  • Uygulamanın çalıştığı cihazda bulunan ve video kaydetme yeteneğine sahip olan cihazların listesini alıyoruz
  • Bu cihaz listesinden ön panel‘de olanları filtreliyoruz
  • Eğer ön panelde bir video kaydedici cihaz varsa, bu cihazın Id bilgisi üzerinden cihaza erişiyoruz
  • Eriştiğimiz cihaz’ın önizlemesini MainPage.xaml dosyasında tanımladığımız CaptureElement nesnesi üzerinde göstermeye başlıyoruz

Eğer ön kamera‘nın değilde, arka kamera‘nın görüntüsünü göstermek isteseydik camera değişkenine aşağıdaki şekilde değer ataması yapmamız gerekecekti;

Windows Phone Back butonuna basıldığını yakalamak

12 May 2013 2 yorum

Windows Phone uygulamanızın bazı sayfalarında kullanıcının Back butonuna bastığını yakalamak isteyebilirsiniz.

Özellikle sayfada kaydedilmemiş veriler olduğu durumlarda kullanıcıya verileri kaydetmek isteyip istemediğini sorabilmek için Back butonuna basıldığı anı yakalamamız gerekir.

Back butonuna basıldığını yakalamak istediğimiz sayfada OnBackKeyPress method’unu override etmemiz gerekiyor.

OnBackKeyPress method’u aslında PhoneApplicationPage sınıfında virtual olarak tanımlanmıştır ve Back butonuna basıldığında çağırılır, biz de bu method’u override ederek, kendi istediğimiz işleri yaptırabiliriz;

protected override void OnBackKeyPress(CancelEventArgs e)
{
	MessageBox.Show("Uygulamadan çıkılacak!");
}

Hatta istersek OnBackKeyPress methodunun CancelEventArgs tipindeki e parametresinin Cancel property‘sine true değeri vererek, Back butonunu iptal bile edebiliriz;

protected override void OnBackKeyPress(CancelEventArgs e)
{
	if (MessageBox.Show("Uygulamadan çıkmak istediğinize emin misiniz?", "Çıkış", MessageBoxButton.OKCancel) == MessageBoxResult.Cancel)
	{
		e.Cancel = true;
	}
}

StringBuilder alternatifi olarak String.Join

07 February 2012 Yorum yapılmamış

String sınıfının immutable olduğunu duymayanımız kalmamıştır (bknz; string sınıfı neden immutable?)

string tipindeki bir değişkenin değeri üzerinde sürekli değişiklik yapıp Garbage Collector‘a gereksiz iş oluşturmak yerine, StringBuilder sınıfını kullanırız (Garbage Collector hakkında detaylı bilgi için bknz; Garbage Collector Temelleri ve Performans Noktaları)

Çeşitli sebeplerden dolayı (Loglama, XML veya JSON veri üretme, vs) sınıflarımızın ToString() method’larını override ederiz (bknz; ToString() Method’unu override etmek)

ToString() method’undan geriye string değer döndüreceğimiz için method içerisinde string değer tutabilecek bir değişkene ihtiyaç duyarız. Bu değişken yukarıda bahsettiğimiz nedenlerden dolayı genelde StringBuilder tipinde olur.

Örnek ProductOrderCollection sınıfımızın ProductID ve Orders isminde property‘leri olduğunu varsayalım;

public class ProductOrderCollection
{
	public int ProductID { get; set; }

	public IEnumerable<Order> Orders{ get; set; }
}

ToString() method’unu override ettiğimiz örnek kod parçası;

public override string ToString()
{
	StringBuilder sb = new StringBuilder();
	sb.Append("Product{Id=");
	sb.Append(this.Id);
	sb.Append(",Orders=");
	if (this.Orders == null)
	{
		sb.Append("null");
	}
	else
	{
		sb.Append("[");
		for (int i = 0; i < this.Orders.Length; i++)
		{
			if (i > 0 && i < this.Orders.Length - 1)
			{
				sb.Append(",");
			}

			sb.Append(this.Orders[i]);
		}

		sb.Append("]");
	}

	sb.Append("}");

	return sb.ToString();
}

Yukarıdaki örnek kod sayesinde ProductOrderCollection sınıfının verilerinden JSON değer üretebiliriz.

StringBuilder sınıfı yerine String.Join methodunu kullanarak yapacak olsaydık;

public override string ToString()
{
	StringBuilder sb = new StringBuilder();
	sb.Append("Product{Id=");
	sb.Append(this.Id);
	sb.Append(",Orders=");
	if (this.Orders == null)
	{
		sb.Append("null");
	}
	else
	{
		sb.Append("[");
		sb.Append(string.Join(",", this.Orders));
		sb.Append("]");
	}

	sb.Append("}");

	return sb.ToString();
}

Hatta if/else kod parçasını daha da kısaltabiliriz;

public override string ToString()
{
	StringBuilder sb = new StringBuilder();
	sb.Append("Product{Id=");
	sb.Append(this.Id);
	sb.Append(",Orders=");
	sb.Append(this.Orders == null ? "null" : "[" + string.Join(",", this.Orders) + "]");
	sb.Append("}");

	return sb.ToString();
}

StringBuilder sınıfını hiç kullanmamak için;

public override string ToString()
{
	return string.Join("Product{Id=", this.Id, ",Orders=", this.Orders == null ? "null" : "[" + string.Join(",", this.Orders) + "]", "}");
}

XNA Oyunu / Çanakkale Geçilmez – 1

11 May 2011 Yorum yapılmamış

Bu yazımı okumadan önce XNA konusundaki diğer makalelerimi okumanızı öneririm.

Bu sefer yapacağımız oyun, 30 Ağustos‘un ruhuna uygun olacak – Çanakkale Geçilmez.

Önce görsellerimizi verelim;

XNA - Çanakkale Geçilmez - Arkaplan XNA - Çanakkale Geçilmez - Düşman Gemisi XNA - Çanakkale Geçilmez - Top XNA - Çanakkale Geçilmez - Gülle XNA - Çanakkale Geçilmez - Karakterler XNA - Çanakkale Geçilmez - Sayılar

İki tane de ses dosyamız var;

Gemi Vuruldu Sesi

Arkaplan Müziği

Başlayalım oyunumuzu yazmaya; Çanakkale Geçilmez projemizi oluşturduktan ve Game1.cs‘in ismini GameLoop.cs olarak değiştirdikten sonra, class seviyesindeki değişkenlerimizi tanımlayalım;

public const int PENCERE_GENISLIK = 800;
public const int PENCERE_YUKSEKLIK = 600;
public const bool TAM_EKRAN = false;

Texture2D Arkaplan;

Oyun penceremizin sınırlarını tutacağımız Rectangle tipinde bir değişkeni class seviyesindeki değişkenlerimize ekleyelim;

Rectangle Pencere;

Gelelim bu değişkenleri kullanmaya, GameLoop class‘ımızın constructor methodunda aşağıdaki kodları yazalım;

graphics.PreferredBackBufferWidth = PENCERE_GENISLIK;
graphics.PreferredBackBufferHeight = PENCERE_YUKSEKLIK;
graphics.IsFullScreen = TAM_EKRAN;
Pencere = new Rectangle(0, 0, PENCERE_GENISLIK, PENCERE_YUKSEKLIK);

Ses dosyalarımız için class seviyesinde değişkenlerimiz tanımlayalım;

SoundEffectInstance ArkaplanSes;
SoundEffectInstance GemiVurulduSes;

LoadContent() method‘unda değişkenlerimize yükleme işlemlerini gerçekleştirelim;

Arkaplan = Content.Load<Texture2D>("Arkaplan");

ArkaplanSes = Content.Load<SoundEffect>("pong").CreateInstance();
GemiVurulduSes = Content.Load<SoundEffect>("ir_begin").CreateInstance();

ArkaplanSes.IsLooped = true;
ArkaplanSes.Volume = 0.3f;
ArkaplanSes.Play();

Ses dosyaları ile yaptığımız bu işlemleri XNA ile Pong oyunu yazalım – 2 yazımdan hatırlayacaksınız.

Bu oyunumuzda aktörleri Nesne Yönelimli Programlama (Object Orriented Programming) kurallarına uyarak oluşturalım; oyun projemize yeni bir class ekleyelim ve ismini GameObject.cs verelim.

Çanakkale Geçilmez oyunumuzda oluşturacağımız tüm nesneleri GameObject class’ından oluşturacağız.

public class GameObject
{
	public bool IsAlive;
	public Texture2D Texture;
	public Vector2 Position;
	public Vector2 Center;
	public Vector2 Velocity;
	public float Rotation;

	private Rectangle _TextureRectangle;
	public Rectangle TextureRectangle
	{
		get
		{
			_TextureRectangle.X = (int)Position.X;
			_TextureRectangle.Y = (int)Position.Y;

			return _TextureRectangle;
		}
	}

	public GameObject(Texture2D Texture)
	{
		this.IsAlive = false;
		this.Texture = Texture;
		this.Center = new Vector2(Texture.Width / 2, Texture.Height / 2);
		this.Position = Vector2.Zero;
		this.Velocity = Vector2.Zero;
		this.Rotation = 0;

		this._TextureRectangle = new Rectangle(0, 0, Texture.Width, Texture.Height);
	}
}

Yukarıdaki kodu incelediğimizde;

  • Oyun nesnesinin hala canlı olup olmadığını anlamak için IsAlive değişkeninin olduğunu
  • Oyun nesnesinin Texture‘unu almak için Texture nesnesinin olduğunu
  • Oyun nesnesinin ekrandaki yerini almak için Position değişkeninin olduğunu
  • Oyun nesnesinin kendi etrafında dönüş miktarını almak için Center ve Rotation değişkenlerinin olduğunu
  • Oyun nesnesinin hızını almak için Velocity değişkeninin olduğunu
  • Oyun nesnesinin ekranda kapladığı alanı bulmak için TextureRectangle özelliğinin olduğunu görürüz.

GameObject sınıfının constructor‘ı sadece bir Texture2D nesnesi alıyor ve bu parametreyi kendi iç değişkenlerinin değerlerini hesaplamada kullanıyor.

Artık GameLoop sınıfımızın class seviyesinde, Top nesnesi için, GameObject sınıfından değişken oluşturabiliriz.

public GameObject Top;

LoadContent() methodunda bu değişkenin atamasını yapalım;

Top = new GameObject(Content.Load<Texture2D>("Top"));

Update() methodunda Top nesnemizin yerini hesaplayalım;

KeyboardState ks = Keyboard.GetState();

if (ks.IsKeyDown(Keys.Left))
	Top.Position.X -= 5;
if (ks.IsKeyDown(Keys.Right))
	Top.Position.X += 5;

Aynı method içerisinde Top nesnemizin dönüş miktarını da hesaplayabiliriz; (Yukarı ve Aşağı tuşlarına basıldıkça 10 derece dönmesini sağlayacağız)

if (ks.IsKeyDown(Keys.Up))
	Top.Rotation += MathHelper.ToRadians(10);
if (ks.IsKeyDown(Keys.Down))
	Top.Rotation -= MathHelper.ToRadians(10);

MathHelper sınıfının static ToRadians fonksiyonu sayesinde, Top’umuzun dönme açısını radian cinsinden kolaylıkla hesaplayabiliyoruz.

Top‘umuzun dönme açısının -90 ile +90 dereceler arasında olduğundan ve ekrandan dışarı çıkmayıp, görünür olduğundan emin olalım;

if (Top.Position.X < 0)
	Top.Position.X = 0;
if (Top.Position.X > PENCERE_GENISLIK)
	Top.Position.X = PENCERE_GENISLIK;

if (Top.Rotation > MathHelper.ToRadians(90))
	Top.Rotation = MathHelper.ToRadians(90);
if (Top.Rotation < MathHelper.ToRadians(-90))
	Top.Rotation = MathHelper.ToRadians(-90);

Oyunun, Windows'ta başka bir pencereye geçilmesi esnasında (focus kaybetme) bekleme moduna geçmesini, tekrar oyuna dönüldüğünde ise (focus alma), kaldığı yerden devam etmesini sağlayalım;

Öncelikle sınıf seviyesindeki değişkenlerimize,

bool OYUN_DEVAM_EDIYOR = true;

ekliyoruz. Microsoft.Xna.Framework.Game sınıfından türetildiği için GameLoop sınıfının OnActivated ve OnDeactivated method’larını override edebiliriz.

OnDeactivated method’unda, oyun penceresinin focus kaybettiğini, OnActivated method’unda ise, oyun penceresinin focus aldığını anlayabiliriz.

protected override void OnActivated(object sender, EventArgs args)
{
  OYUN_DEVAM_EDIYOR = true;
  ArkaplanSes.Resume();
  base.OnActivated(sender, args);
}

protected override void OnDeactivated(object sender, EventArgs args)
{
  OYUN_DEVAM_EDIYOR = false;
  ArkaplanSes.Pause();
  base.OnDeactivated(sender, args);
}

Şu ana kadar oyunumuza hiç düşman eklemedik. Bir sonraki yazımda düşmanları ekleyeceğiz.

Top’umuzla da düşmanları vurup, puan kazanıyor olacağız.