Namespace | Engin Polat\'ın Windows 8 , Windows Phone 8 ve C# içerikli programcılık sitesi

Arşiv

Etiketlenen yazılar namespace

C#’ta assembly: InternalsVisibleToAttribute kullanımı

16 July 2016 Yorum yapılmamış

C#‘ta kullanabildiğimiz erişim belirleyicileri (Access Modifiers) daha önce C# Erişim Belirleyiciler – Access Modifiers isimli makalede ele almıştım.

C# kurallarına göre, bir proje diğer projeyi referans olarak görüyorsa public erişim belirleyicili (access modifier) olan class‘lara erişebilir. internal access modifier olan class‘lara ise referans olarak gören projeden erişilemez, sadece tanımlandığı projeden erişilebilir.

Göstermesi, anlatmasından kolay olacak sanırım.

Hemen Visual Studio 2015 açalım ve yeni bir Console Application projesi oluşturalım;

Solution‘a sağ tuşla tıklayalım ve Add Project menüsünden bir tane Class Library ekleyelim ve Class1.cs dosyasının ismini VeritabaniErisimi.cs olacak şekilde değiştirelim;

Yeni oluşturduğumuz Class Library projesini Console Application projesinin referans‘larına ekleyelim;

Böylece solution‘ımız aşağıdaki gibi gözükmeli;

VeritabaniErisimi.cs dosyasını açalım ve VeritabaniErisimi class‘ının erişim belirleyicisini (Access Modifier) internal yapalım.

Console Application projesindeki Program.cs dosyasını açar ve içerisinden VeritabaniErisimi isimli class‘a erişmek istersek, internal access modifier‘ına sahip olduğu için erişemeyeceğiz.

Bu noktada proje derlenemez ve ‘VeritabaniErisimi’ is inaccessible due to its protection level hatası verir.

Çünkü; internal access modifier‘ına sahip class‘lar sadece kendi projelerinde kullanılabilir, erişebilirlerdir. Kendi projelerinin dışından erişilemezler.

Eğer istersek, Kutuphane isimli Class Library‘deki internal access modifier‘ına sahip sınıfların başka projelerden de erişilebilir olmasını sağlayabiliriz.

Bunun için namespace üstünde InternalsVisibleTo Attribute‘ünü kullanmamız lazım.

Öncelikle VeritabaniErisimi.cs dosyasını açalım (aslında Kutuphane projesindeki herhangi bir csharp dosyasını açsak olur) ve using kısmına System.Runtime.CompilerServices ekleyelim, namespace üzerine de [assembly: InternalsVisibleTo(“PROJEADI”)] yazalım.

InternalsVisibelTo attribute‘ünün parametresi olan PROJEADI, internal access modifier‘ına sahip class‘ların görünür olmasını istediğimiz projelerin adı olmalı. Örneğin;

Windows 10 UWP Uygulamalarının Hafıza Kullanım Durumu için MemoryManager sınıfını kullanmak

08 February 2016 Yorum yapılmamış

Windows 10 UWP uygulaması geliştirirken hafıza‘nın ne kadarını kullandığınızı ve kullanabileceğiniz ne kadar hafıza alanı kaldığını bulmanız gerekebilir.

Bu durumda Windows.System namespace‘i altında yeralan MemoryManager sınıfını kullanabiliriz.

Hemen Visual Studio açarak yeni bir proje oluşturalım;

Öncelikle MainPage.xaml dosyasını açalım ve içerisine aşağıdaki kodları yazarak ekranımızı tasarlayalım;

<Page
	x:Class="MemoryManagerOrnek.MainPage"
	xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
	xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
	xmlns:local="using:MemoryManagerOrnek">

	<StackPanel>

		<TextBlock Text="AppMemoryUsage:" />
		<TextBlock Name="AppMemoryUsage" />
		<TextBlock Text="AppMemoryUsageLimit:" />
		<TextBlock Name="AppMemoryUsageLimit" />

	</StackPanel>

</Page>

Şimdi MainPage.xaml.cs dosyasını açalım ve DispatcherTimer sınıfından yeni bir değişken tanımlayıp, MainPage sınıfının constructor‘ında, her 1 saniyede bir tetiklenmesini sağlayalım;

DispatcherTimer timer = null;

public MainPage()
{
	this.InitializeComponent();

	timer = new DispatcherTimer();
	timer.Interval = new TimeSpan(0, 0, 1);
	timer.Tick += timer_Tick;
	timer.Start();
}

Artık timer_Tick() metodumuzu yazabiliriz;

private void timer_Tick(object sender, object e)
{
	AppMemoryUsage.Text = string.Format("{0} ({1:0.00} MB)", MemoryManager.AppMemoryUsage, MemoryManager.AppMemoryUsage / (1024.0 * 1024.0));
	AppMemoryUsageLimit.Text = string.Format("{0} ({1:0.00} GB)", MemoryManager.AppMemoryUsageLimit, MemoryManager.AppMemoryUsageLimit / (1024 * 1024 * 1024));
}

Yukarıdaki metodun içerisinde öncelikle MemoryManager sınıfının AppMemorryUsage property‘sinin değerini okuduk ve bunu (1024 x 1024) değerine bölerek kaç megabayt (MB) yaptığını hesapladık, AppMemoryUsage isimli Textblock nesnesinde gösterdik.

Aynı şekilde MemoryManager sınıfının AppMemorryUsageLimit property‘sinin değerini okuduk ve bunu (1024 x 1024 x 1024) değerine bölerek kaç gigabayt (GB) yaptığını hesapladık, AppMemoryUsageLimit isimli Textblock nesnesinde gösterdik.

Uygulama açıldıktan sonra her 1 saniyede bir, uygulamanın o anda kullandığı hafıza miktarı ve kullanabileceği hafıza miktarı ekranda gösterilecek.

Not : Eğer uygulamayı bilgisayarınızda çalıştıracak olursanız, AppMemoryUsageLimit değeri olarak, sistemde kullanılabilir boş hafıza miktarını görmelisiniz. Eğer 512 MB hafızaya sahip bir cep telefonunda çalıştıracak olursanız, 185 MB limitini, 1024 MB (1 GB) hafızalı bir cep telefonunda çalıştıracak olursanız 390 MB limit görmelisiniz.

AspNet Core 1.0 MVC6 projesine InMemory Caching desteği eklemek

07 February 2016 Yorum yapılmamış

Bu makaleyi okumadan önce Asp.Net Kategorisindeki diğer makalelerimi okumanızı tavsiye ederim.

Caching (önbellekleme) sayesinde elde etmesi uzun sürecek verilere çok daha hızlı bir şekilde ulaşabiliriz.

Hemen yeni bir Asp.Net Core 1.0 MVC 6 projesi oluşturalım ve InMemory Caching ekleyelim.

Öncelikle örnek projeyi oluşturmak istediğimiz dizine Command Prompt (Windows) veya Terminal (MacOS, Linux) içerisinden gidiyoruz ve aşağıdaki kodları çalıştırıyoruz;

yo aspnet
// Empty Application seçeneğini seçiyoruz
// Projeye inmemorycaching ismini veriyoruz

cd inmemorycaching
code .

Visual Studio Code açıldıktan sonra project.json dosyasını açıyor ve içindeki dependencies kısmına aşağıdaki satırı ekliyoruz;

"Microsoft.AspNet.Mvc": "6.0.0-rc1-final"

Böylece Empty Application tipindeki AspNet Core uygulamamıza MVC 6 paketini kullanacağımızı söylemiş olduk. Fakat paket henüz projemizin olduğu dizine indirilmedi. Bunun için Command Prompt (Windows) veya Terminal (MacOS, Linux) içerisinde aşağıdaki kodu çalıştırıyoruz;

dnu restore

Artık Startup.cs dosyasını açabilir ve projemizde Mvc kullanmaya başlayabiliriz. Öncelikle ConfigureServices() methodu içerisinde uygulamamıza Mvc‘yi tanıtıyoruz;

public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
{
	services.AddMvc();
}

Bu noktada Configure() methodu içerisinde Mvc‘yi kullanabilir, yapılandırabiliriz;

app.UseMvc(routes =>
{
	routes.MapRoute(
		name: "default",
		template: "{controller=Home}/{action=Index}"
	);
});

AspNet Core 1.0 üzerinde geliştirdiğimiz projemizde artık MVC 6 yapılandırıldı.

İlk action methodumuzu yazmak için projenin olduğu dizinde Controllers dizini oluşturalım. Bunun için aşağıdaki komutları Command Prompt (Windows) veya Terminal (MacOS, Linux) içerisinde çalıştırabiliriz;

mkdir Controllers

Visual Studio Code editörüne dönerek Controllers dizininde HomeController.cs dosyasını oluşturuyoruz ve içerisine Index() methodunu aşağıdaki gibi yazıyoruz;

using Microsoft.AspNet.Mvc;

namespace inmemorycaching.Controllers
{
	public class HomeController : Controller
	{
		public string Index()
		{
			return "";
		}
	}
}

Bu noktaya kadar http://localhost:5000 adresine girdiğimizde boş bir sayfa ile karşılaşacağımız uygulamayı hazırladık.

project.json dosyasını açalım ve dependencies kısmına aşağıdaki paketi ekleyelim;

"Microsoft.Extensions.Caching.Memory": "1.0.0-rc1-final"

Command Prompt (Windows) veya Terminal (MacOS, Linux) içerisinde aşağıdaki kodu çalıştıralım;

dnu restore

Artık projemizde caching (önbellekleme) yapabiliriz. Öncelikle Startup.cs dosyasını tekrar açalım ve ConfigureServices() methodunun içini aşağıdaki gibi değiştirelim;

services.AddCaching().AddMvc();

Şimdi HomeController.cs dosyasını açıp aşağıdaki şekilde güncelleyebiliriz;

public class HomeController : Controller
{
	private IMemoryCache cache;

	public HomeController(IMemoryCache _cache)
	{
		cache = _cache;
	}

	public string Index()
	{
		var start = DateTime.Now;

		IEnumerable<int> rakamlar;

		if(!cache.TryGetValue("Rakamlar", out rakamlar))
		{
			rakamlar = Enumerable.Range(1, 10000);

			cache.Set("Rakamlar", rakamlar);
		}

		return $"10.000 öğeli listenin elde edilme süresi : {(DateTime.Now - start).TotalMilliseconds} ms.";
	}
}

Öncelikle HomeController sınıfı içinde IMemoryCache tipinde cache değişkenini tanımladık.

using kısmına Microsoft.Extensions.Caching.Memory namespace’ini eklemeyi unutmamalıyız.

HomeController sınıfının constructor‘ında IMemoryCache tipinde bir parametre aldık ve cache değişkeninde sakladık.

Index() action methodunda içerisinde 10.000 adet rakam saklayacağımız değişkenimizi tanımlıyoruz.

cache değişkeninin TryGetValue() methodu aracılığı ile liste değişkenini cache‘teki liste ile doldurmaya çalışıyoruz.

Eğer dolduramazsak, cache‘e 10.000 rakamlı değişkeni ekliyoruz.

Index() action method’unun başında ve sonunda aldığımız iki zaman değişkeni aracılığı ile arada geçen zamanı hesaplıyoruz ve ekranda gösteriyoruz.

http://localhost:5000 adresine ilk ziyaretimizde 10.000 elemanlı diziye yaklaşık 6 saniye içerisinde ulaşabildiğimizi görüyoruz.

Takip eden ziyaretlerimizde ise 0 milisaniye içerisinde aynı diziye ulaşabiliyoruz;

IMemoryCache interface‘inde tanımlı olan Set() methodu ile cache‘e eklediğimiz nesnenin belli bir süre sonra otomatik olarak cache‘ten silinmesini istiyorsak, MemoryCacheEntryOptions sınıfından yeni bir instance çıkartıp, SetAbsoluteExpiration() methoduna istediğimiz süreyi TimeSpan tipinde vermeliyiz;

cache.Set("Rakamlar", rakamlar, new MemoryCacheEntryOptions().SetAbsoluteExpiration(TimeSpan.FromMinutes(30)));

Windows 10 UWP uygulamasının Phone, Tablet veya Desktop cihazda çalıştığını bulmak

04 December 2015 Yorum yapılmamış

Eğer yazdığınız Windows 10 UWP uygulamasının hangi tip cihazda çalıştığını bulmanız gerekiyorsa, aşağıdaki fonksiyondan faydalanabilirsiniz;

Bu fonksiyonda Windows.System.Profile namespace‘inde bulunan AnalyticsInfo sınıfının VersionInfo property‘sinin DeviceFamily property‘sinden ve Windows.Devices.Input namespace‘inde bulunan KeyboardCapabilities sınıfının KeyboardPresent property‘sinden faydalanıyoruz.

Kaynak: Figuring out your if your app is run on Phone, Tablet or Desktop

Windows Phone 8 uygulamasında Accelerometer sensöründen veri okuma

29 January 2015 Yorum yapılmamış

Windows Phone cihazlar, cihazın hareketyönivme gibi çeşitli bilgilerini yazılımsal olarak algılamamıza yardım eden algılayıcılar (sensör) ile birlikte geliyorlar.

Accelerometer sensörü cihazın X, Y, Z eksenlerindeki ivme bilgisini algılar ve işletim sistemi aracılığıyla yazılıma iletebilir.

Öncelikle projenin References kısmında Microsoft.Devices.Sensors referansının olduğunu kontrol edelim ve sınıfın using kısmına Microsoft.Devices.Sensors namespace‘ini ekleyelim;

using Microsoft.Devices.Sensors;

Accelerometer sensörüne erişebilmek ve verisini okuyabilmek için Accelerometer sınıfından yeni bir instance oluşturmalıyız, bunun için static olan GetDefault() methodunu kullanabiliriz;

var _accelerometer = Accelerometer.GetDefault();

Sensör verisini bir defa okumak için _accelerometer değişkeninin GetCurrentReading() methodunu kullanıyoruz. Methoddan geri dönen AccelerometerReading tipindeki cevabın içerisindeki AccelerationX, AccelerationY, AccelerationZ property‘leri sayesinde ivme bilgisini elde edebiliriz;

var reading = _accelerometer.GetCurrentReading();
if (reading != null)
{
	var x = string.Format("{0,5:0.00}", reading.AccelerationX);
	var y = string.Format("{0,5:0.00}", reading.AccelerationY);
	var z = string.Format("{0,5:0.00}", reading.AccelerationZ);
}

Eğer ivme bilgisini sürekli okumamız gerekiyorsa _accelerometer değişkeninin ReadingChanged event’ini kullanabiliriz, Start() method’unu çağırmayı unutmamamız lazım;

_accelerometer.ReadingChanged += new EventHandler<AccelerometerReadingEventArgs>(AccelerometerReadingChanged);

_accelerometer.Start();
public void AccelerometerReadingChanged(object sender, AccelerometerReadingEventArgs e)
{
	var x = string.Format("{0,5:0.00}", e.X);
	var y = string.Format("{0,5:0.00}", e.Y);
	var z = string.Format("{0,5:0.00}", e.Z);
}

Accelerometer verisine ihtiyacımız kalmadığında _accelerometer değişkeninin Stop() method’unu çağırmalıyız;

_accelerometer.Stop();

X, Y, Z eksenlerindeki değerler -2 ile +2 aralığında değişiyorlar. Yerçekimsiz ortamda değerlerin 0 olması bekleniyor. Eğer telefonu masa üzerine bırakırsak X ve Y değerleri 0, Z değeri -1 olarak okunmalı.

Start() methodu çağırıldıktan sonra yaklaşık olarak 50Hz hızında yani saniyede yaklaşık 50 defa ReadingChanged event’i tetiklenecektir.

Eğer ReadingChanged event’inin tetiklenme hızını değiştirmek istiyorsak _accelerometer değişkeninin ReportInterval property’sine yeni bir değer ataması yapmalıyız.

Son olarak, _accelerometer değişkeninin Shaken event’ini kullanarak telefonun sallanma durumunu yakalayabiliriz;

_accelerometer.Shaken += new TypedEventHandler<Accelerometer, AccelerometerShakenEventArgs>(Shaken);