Interface | Engin Polat\'ın Windows 8 , Windows Phone 8 ve C# içerikli programcılık sitesi

Arşiv

Etiketlenen yazılar interface

Listedeki Her X’inci Elemanı Çekmek

27 June 2013 1 yorum

Bu yazıda elimizdeki listenin her x’inci elemanını çeken extension method yazacağız.

Örneğin, bir ankete cevap veren katılımcılardan her 5000’inci katılımcıyı seçmek istediğimiz durumlarda böyle bir method’a ihtiyaç duyarız.

TakeEvery() extension method‘u, Language Integrated Query (LINQ) method’larından Skip() ve Take() gibi çalışacak, fakat listenin belli sayıda öğesini atlayıp, belli sayıda öğesini seçmek yerine, her x’inci elemanı seçecek.

İlk olarak TakeEverySample isimli projeyi oluşturalım;

IEnumerable<T> sınıfına TakeEvery() method’unu eklemek için projemize ExtensionMethods isimli sınıfı ekleyelim;

public static class ExtensionMethods
{
	public static IEnumerable<T> TakeEvery<T>(this IEnumerable<T> list, int every)
	{
		if (list == null)
		{
			throw new ArgumentException("list parametresi boş geçilemez");
		}
		if (every < 1)
		{
			throw new ArgumentException("'every' parametresi en az 1 olabilir");
		}

		var step = 0;

		var enumerator = list.GetEnumerator();
		while (enumerator.MoveNext())
		{
			step++;
			if (step == every)
			{
				yield return enumerator.Current;
				step = 0;
			}
		}
	}
}

İlk olarak method'a geçilen parametrelerin değerlerini kontrol ediyoruz, eğer uygun olmayan bir değer verilmişse ilgili mesaj ile bir hata fırlatıyoruz.

list parametresinin enumerator'unu GetEnumerator() method'u ile aldıktan sonra MoveNext() method'u ile liste üzerinde ilerliyoruz.

step değişkeni every değişkeninin değerine eşit olduğunda aradığımız kaydı bulmuşuzdur, ilgili kaydı geri döndürüyoruz.

Örnek kullanım;

var rakamlar = Enumerable.Range(1, 1000000);

var her50000 = rakamlar.TakeEvery(50000);

// her50000 = { 50000, 100000, 150000, 200000, 250000, 300000, ... }

C# ile LINQ filtrelerinin üç farklı kullanımı (Predicate Function, Anonymous Method, Lambda Expression)

23 May 2011 Yorum yapılmamış

Listeler (IEnumerable<T> interface’ini implemente eden) üzerinde filtreleme yapmak için .Net 3.0’dan beri LINQ sorgularını kullanabiliyoruz.

LINQ ile gelen farklı operatör grupları sayesinde, listeler üzerinde sadece filtreleme yapmanın ötesinde bir kontrolümüz oluyor (daha detaylı bilgi için MSDN’de yeralan The .Net Standard Query Operators makalesini okuyabilirsiniz);

Bu yazımda, bir liste uzerinde LINQ sorgusu gerçekleştirmenin 3 farklı yolunu inceleyeceğiz;

  • Predicate
  • Anonymous Method
  • Lambda Sorgusu

Öncelikle üzerinde çalışacağımız bir listeye ihtiyacımız olacak, Enumerable sınıfının static Range method’u ile iki değer aralığındaki tam sayılardan oluşan listeyi kullanabiliriz;

Enumerable.Range(50, 100);

Predicate

private static bool CiftSayiKontrol(int Rakam)
{
	if (Rakam % 2 == 0)
		return true;
	else
		return false;
}

public static void Main(string[] args)
{
	var SonucListe = Enumerable.Range(1, 20).Where(CiftSayiKontrol);
	foreach (var Rakam in SonucListe)
	{
		Console.WriteLine(Rakam);
	}

	Console.ReadLine();
}

Sonuç;

LINQ Sorgusu - Predicate Function

Anonymous Method

public static void Main(string[] args)
{
	var SonucListe = Enumerable.Range(1, 20).Where(delegate(int number) {
		if (number % 2 == 0)
			return true;
		else
			return false;
	});

	foreach (var Rakam in SonucListe)
	{
		Console.WriteLine(Rakam);
	}

	Console.ReadLine();
}

LINQ Sorgusu - Anonymous Method

Lambda Sorgusu

public static void Main(string[] args)
{
	var SonucListe = Enumerable.Range(1, 20).Where(Rakam => Rakam % 2 == 0);
	foreach (var Rakam in SonucListe)
	{
		Console.WriteLine(Rakam);
	}

	Console.ReadLine();
}

LINQ Sorgusu - Lambda Expression

C# Liste’nin eleman içerdiğini kontrol etmek

30 November 2010 1 yorum

Aşağıdaki kod parçasına, programlama üzerine yazılmış bir makaleyi okurken rastladım;

public void IsNullOrEmpty<T>(IEnumerable<T> koleksiyon)
{
	if (koleksiyon == null || koleksiyon.Count() == 0)
	{
		/// Koleksiyon'da hiç eleman yok
		/// Koleksiyon boş
	}
}

Yukarıdaki method IEnumerable generic tipinde parametre alıyor, null veya boş olup/olmadığını kontrol ediyor.

Karşılaştırmada kullanılan,

Liste.Count() == 0

kod parçası dikkatimi çekti.

Eğer IsNullOrEmpty fonksiyonuna parametre olarak ICollection<T> interface‘ini implemente etmeyen tipten bir değer gönderecek olursak (mesela LINQ sorgusu sonucu olarak IQueryable) Count method’u tüm liste üzerinde satır-satır ilerleyerek listedeki eleman adedini hesaplayacaktır.

Eğer fonksiyona parametre olarak IEnumerable interface‘ini implemente eden tipten bir değer gönderecek olursak, Count method’u, optimize edilmiş haliyle, sadece koleksiyonun Count özelliğini sorgulayacaktır.

Türkçe ifadesiyle; “Koleksiyonda eleman var mı?” sorusu yerine “Koleksiyon’da sıfır eleman mı var?” sorusunu sormuş oluyoruz.

Aslında çözüm basit, System.Linq namespace‘inde yeralan Any extension method‘unu kullanmamız gerekiyor;

public void Test<T>(IEnumerable<T> koleksiyon)
{
	if (koleksiyon == null || !koleksiyon.Any())
	{
		/// Koleksiyon'da hiç eleman yok
		/// Koleksiyon boş
	}
}

Bu yöntemin güzelliği, IEnumerable interface‘inin MoveNext methodunu sadece bir kere çağırması. Koleksiyonda bulunan eleman adedi ne olursa olsun, Any methodu sonucu çok hızlı birşekilde döndürecektir.

Hatta kendi extension method‘umuzu da Any methodunu kullanarak yazabiliriz;

public static bool IsNullOrEmpty<T>(this IEnumerable<T> koleksiyon)
{
	return koleksiyon == null || !koleksiyon.Any();
}

Artık extension method‘u da yazdığımıza göre, asıl method‘u iyileştirebiliriz;

public void Test<T>(IEnumerable<T> koleksiyon)
{
	if (koleksiyon.IsNullOrEmpty())
	{
		/// Koleksiyon'da hiç eleman yok
		/// Koleksiyon boş
	}
}

Design Pattern’ler ve Kategorileri

21 May 2010 Yorum yapılmamış

Bu makaleyi okumadan önce .Net ortamında pattern kavramı makalesini okumanızı öneririm.

Gang of Four‘un tanımladığı hali ile Design Pattern‘ler 3 ana kategori içerisinde gruplanırlar;

Creational Patterns

  • Abstract Factory
  • Builder
  • Factory Method
  • Prototype
  • Singleton

Structural Patterns

  • Adapter
  • Bridge
  • Composite
  • Decorator
  • Facade
  • Flyweight
  • Proxy

Behavioral Patterns

  • Chain of Responsibility
  • Command
  • Interpreter
  • Iterator
  • Mediator
  • Memento
  • Observer
  • State
  • Strategy
  • Template Method
  • Visitor

Takip eden makaleler ile bu design pattern’lerin her birini inceleyeceğiz.