Fontsize | Engin Polat\'ın Windows 8 , Windows Phone 8 ve C# içerikli programcılık sitesi

Arşiv

Etiketlenen yazılar fontsize

Unity3D ile sahneye saat ve gerisayım eklemek

27 January 2016 Yorum yapılmamış

Bu makaleyi okumadan önce Unity3D Kategorisindeki diğer makalelerimi okumanızı tavsiye ederim.

Bu makale sonunda sahneye saati ve 60 saniyeden geri sayımı gösteren iki yazı koyabileceksiniz.

Öncelikle Unity3D‘yi açarak bir oyun projesi oluşturuyoruz;

Hierarchy panelinden Main Camera nesnesini seçiyor ve Projection özelliğinde Ortographic değeri olduğunu kontrol ediyoruz. Scene alanında tam kamera’nın arkasından bakmak için GameObject menüsü altından Align View to Selected menüsüne tıklıyoruz.

Sahneye bir Text nesnesi eklemek için Hierarchy panelinde boş bir yere sağ tuşla tıklıyor ve UI kategorisi altından Text menüsünü seçiyoruz.

Oluşturulan Canvas ve Text‘in kamera’nın gördüğü alanın içerisinde olmasını sağlamak için Canvas seçili iken Render Mode özelliğine Screen Space – Camera değerini giriyoruz. Ayrıca Render Camera özelliğine Hierarchy panelinden Main Camera nesnesini sürükleyip bırakıyoruz.

Hierarchy panelinden Text nesnesini seçip Inspector panelinde gözüken Rect Transform kategorisi altından sahnede gözükeceği konumu belirliyoruz. Örneğin sahnenin sol üst köşesinde olması için left sütunu ile top satırının kesiştiği hücreye tıklıyoruz.

Hierarchy panelinde gözüken Text nesnesine isim olarak TimerText değerini verdikten sonra Edit menüsü altından Duplicate seçeneğini seçerek aynı nesneden bir tane daha oluşturuyoruz.

Yeni oluşturduğumuz Text nesnesine isim olarak CountdownText verip, sahnenin sağ üst köşesine hizalıyoruz.

Her iki Text nesnesinin de Inspector panelinden erişilebilen Font, Font Size ve Color değerlerini değiştirerek, sahnede büyük beyaz harfler gösterecek hale getiriyoruz.

Hierarchy panelinden Canvas nesnesini seçip Inspector panelinden Add Component butonuna tıklıyoruz ve New Script seçeneğini seçiyoruz.

Canvas nesnesine eklediğimiz yeni script’e TimeManager ismini verebiliriz.

TimeManager.cs dosyasını açarak için aşağıdaki kodları yazıyoruz;

using System;
using UnityEngine;
using UnityEngine.UI;

public class TimeManager : MonoBehaviour
{
	Text timerText;
	Text countdownText;

	float countdownTo = 60.0F;

	void Start()
	{
		timerText = GameObject.Find("TimerText").GetComponent<Text>();
		countdownText = GameObject.Find("CountdownText").GetComponent<Text>();
	}

	void Update()
	{
		countdownTo -= Time.deltaTime;

		if (countdownTo > 0)
		{
			countdownText.text = countdownTo.ToString();
		}

		timerText.text = DateTime.Now.ToString("hh:MM:ss");
	}
}

Öncelikle Start() methodunda ismi TimerText ve CountdownText olan iki nesneyi bulup içlerindeki Text elementlerine erişiyoruz ve bunları birer değişkende saklıyoruz. Böylece daha sonra bu nesnelere kolay bir şekilde erişebileceğiz.

Update() methodunda 60 saniyeden geri sayma yapabilmek için countdownTo değişkeninden geçen süreyi çıkartıyoruz ve elde ettiğimiz değeri sahnedeki CountdownText nesnesinde gösteriyoruz.

Son olarak Update() methodunda DateTime sınıfının Now özelliğinden elde ettiğimiz değeri saat:dakika:saniye formatına çeviriyoruz ve sahnedeki TimerText nesnesinde gösteriyoruz.

Eğer oyunu başlatacak olursak 60 saniyeden geri sayım ve bilgisayarın saati ekranda gözükecek;

Windows 8 Metro Style Uygulamalarda ProgressRing Kullanımı

23 November 2011 4 yorum

Uygulamalarımızda uzun süren işlemler sırasında, kullanıcıya işlemin sürdüğünü göstermek için genellikle yükleniyor (loading) göstergeleri kullanırız.

Windows 8 için geliştirdiğimiz Metro Style uygulamalarda bu yeteneği uygulamamıza katmak için ProgressRing sınıfından faydalanabiliriz.

Bu makalede uygulamanın açılışı esnasında bir yükleniyor (loading) göstergesi ekrana getireceğiz, 5 saniye bekledikten sonra (uygulamanın ihtiyaç duyacağı tüm modüllerin yüklenmesi 5 saniye sürecek diye varsayıyoruz) yükleniyor göstergesini ekrandan kaldıracak ve Gerekli Modüller Yüklendi metnini ekranda göstereceğiz.

Hemen yeni bir Visual Studio 2011 açarak örnek proje üzerinde geliştirmeye başlayalım;

Yeni Proje oluşturma dialog kutusunda Windows Metro Style grubunda yer alan Application proje şablonunu seçelim ve projemize bir isim verelim (bu örnekte benim kullandığım isim, ProgressRingOrnek)

Proje oluşturulduğunda MainPage.xaml dosyasının içeriği;

<UserControl x:Class="ProgressRingOrnek.MainPage"
	xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
	xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
	xmlns:d="http://schemas.microsoft.com/expression/blend/2008"
	xmlns:mc="http://schemas.openxmlformats.org/markup-compatibility/2006"
	mc:Ignorable="d"
	d:DesignHeight="768" d:DesignWidth="1366">

	<Grid x:Name="LayoutRoot" Background="#FF0C0C0C">
	</Grid>

</UserControl>

Öncelikle Grid elementi içerisine bir tane ProgressRing, bir tane de TextBlock nesnesi ekliyoruz;

<ProgressRing x:Name="ProgressItem" HorizontalAlignment="Center" VerticalAlignment="Center" Width="240" Height="240" />

<TextBlock x:Name="MessageItem" HorizontalAlignment="Center" VerticalAlignment="Center" Visibility="Collapsed" Text="Gerekli Modüller Yüklendi!" FontSize="22" />

ProgressRing elementini ekranda yatay eksende (HorizontalAlignment) ve dikey eksende (VerticalAlignment) ortalıyoruz (Center), ayrıca genişlik (Width) ve yükseklik (Height) değerlerini de belirliyoruz (240 px).

TextBlock elementini de ekranda yatay eksende (HorizontalAlignment) ve dikey eksende (VerticalAlignment) ortalıyoruz (Center), font boyutunu (FontSize) ayarlıyoruz (22 px), ekranda gözükmemesi için Visibility özelliğine Collapsed değerini veriyoruz.

HorizontalAlignment özelliğine verilebilecek değerler;

  • Center
  • Left
  • Right
  • Stretch

VerticalAlignment özelliğine verilebilecek değerler;

  • Bottom
  • Center
  • Stretch
  • Top

Visibility özelliğine verilebilecek değerler;

  • Collapsed
  • Visible

MainPage.xaml.cs dosyasında, MainPage sınıfının constructor‘ında ilk önce ProgressRing nesnesini ekranda gösterelim;

ProgressItem.IsActive = true;

5 saniye gecikme sağlayıp, istediğimiz işi yapacak kodu yazmaya başlayalım. Bu iş için DispatcherTimer sınıfını kullanacağız.

TimeSpan tipinde Interval özelliğine 5 saniye gecikme sağlayacak TimeSpan.FromSeconds(5) değerini veriyoruz;

timer.Interval = TimeSpan.FromSeconds(5);

DispatcherTimer nesnesinin Tick olayını yakalayıp, ProgressRing nesnesini ekrandan gizlemeli, TextBlock nesnesini ekranda göstermeliyiz;

timer.Tick += delegate(object sender, object e)
{
	timer.Stop();

	ProgressItem.IsActive = false;
	MessageItem.Visibility = Visibility.Visible;
};

Son olarak, DispatcherTimer nesnesinin Start() method’unu kullanarak, 5 saniyelik süreci başlatıyoruz.

DispatcherTimer nesnesinin Interval özelliğinde belirlediğimiz süre dolduğunda Gerekli Modüller Yüklendi mesajı ekranda belirecek;

Windows 8 Metro Style ilk uygulamamız

07 October 2011 1 yorum

Windows 8 Programlama makalelerinde ilk uygulamamızı geliştirmeye başlıyoruz.

Windows 8 Başlangıç Ekranımızda (Start Screen) Visual Studio 2011 üzerine tıklayarak, yeni bir Visual Studio 2011 başlatıyoruz.

File / New / Project menüsünden Windows Metro Style kategorisindeki Application proje şablonunu seçiyoruz ve MetroStyleIlkUygulama ismini vererek projemizi oluşturuyoruz.

Proje oluşturulduğunda Visual Studio 2011 varsayılan olarak MainPage.xaml dosyasını açıyor. Uygulamamızın başlangıç ekranı varsayılan olarak MainPage.xaml dosyasıdır.

Grid elementi içerisine bir button, bir de label eklemek için aşağıdaki satırları yazıyoruz;

<Button Content="Mesaj Göster" FontSize="28" Width="250" Height="80" HorizontalAlignment="Center" />
<TextBlock x:Name="MessageText" FontSize="48" Foreground="White" />

WPF ve Silverlight‘ta Label nesnesi oluşturmak için TextBlock nesnesi kullanmamız gerekiyor. Bu elementler ile ekranımıza Mesaj Göster metinli bir button ve metin içermediği için ekranda gözükmeyen bir textblock nesnesi koymuş olduk.

Fakat bu kontrolleri ekranda ortalayabilmek için bir StackPanel içerisine koymamız gerekiyor;

<StackPanel HorizontalAlignment="Center" VerticalAlignment="Center">
	<Button Content="Mesaj Göster" FontSize="28" Width="250" Height="80" HorizontalAlignment="Center" />
	<TextBlock x:Name="MessageText" FontSize="48" Foreground="White" />
</StackPanel>

StackPanel ve Button elemanlarına verdiğimiz Alignment özellikleri sayesinde elemanları ekranda ortalıyoruz.

Son olarak Button element’imize

Click="Button_Click"

özelliğini ekleyelim. Böylece butona tıklanma event‘i ile tetiklenen bir method‘umuz oluyor.

MainPage.xaml.cs dosyasına;

private void Button_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
	MessageText.Text = "Windows 8 üzerinde çalışan\r\nilk uygulamamız!!";
}

method’unu ekliyoruz.

Son olarak F5 tuşuna basarak projeyi test amaçlı çalıştırıyoruz. Uygulama açılışında ilk önce bekleme ekranı ekrana geliyor.

Fakat çok kısa süre içerisinde ilk ekranımız açılıyor.

Butona tıkladığımızda TextBlock metin ile doluyor.

Kodların tamamı;

<UserControl x:Class="MetroStyleIlkUygulama.MainPage"
	xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
	xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
	xmlns:d="http://schemas.microsoft.com/expression/blend/2008"
	xmlns:mc="http://schemas.openxmlformats.org/markup-compatibility/2006"
	mc:Ignorable="d"
	d:DesignHeight="768" d:DesignWidth="1366">

<Grid x:Name="LayoutRoot" Background="#FF0C0C0C">
	<StackPanel HorizontalAlignment="Center" VerticalAlignment="Center">
		<Button Content="Mesaj Göster" FontSize="28" Width="250" Height="80" HorizontalAlignment="Center" Click="Button_Click" />
		<TextBlock x:Name="MessageText" FontSize="48" Foreground="White" />
	</StackPanel>
</Grid>

</UserControl>