Exception | Engin Polat\'ın Windows 8 , Windows Phone 8 ve C# içerikli programcılık sitesi

Arşiv

Etiketlenen yazılar exception

LINQ tarzı Replace operatorü

12 March 2013 Yorum yapılmamış

Bir dizideki elemanlardan, belli bir değere sahip olanları başka bir değerle değiştirecek bir methoda sahip olmak çok faydalıdır.

Language-Integrated Query (LINQ) bu amaç için standart bir sorgu işlecini sağlamaz ama oluşturması basittir.

Örneğin; string sınıfı Replace() isminde bir method barındırır ve değişkenin değerinde yer alan belli bir karakterin tamamını başka bir karakter ile değiştirir.

Aynı mantık ile diziler üzerinde çalışan bir method olsaydı çok kullanışlı olurdu.

Öncelikle static ExtensionMethods isimli bir sınıf oluşturalım;

public static class ExtensionMethods
{
}

Replace() methodunu yazalım;

public static IEnumerable<T> Replace<T>(this IEnumerable<T> list, T find, T replaceWith)
{
	if (list == null) throw new ArgumentNullException("sequence");

	foreach (T item in list)
	{
		yield return find.Equals(item) ? replaceWith : item;
	}
}

Örnek kullanım şekli;

int[] values = new int[] { 1, 2, 3, 4, 5, 4, 3, 2, 1 };
int[] replacedInts = values.Replace(3, 0).ToArray();
 
// SONUÇ
// 1, 2, 0, 4, 5, 4, 0, 2, 1

string[] strings = new string[] { "A", "B", "C", "D", "C", "B", "A" };
string[] replacedStrings = strings.Replace("B", "-").ToArray();

// SONUÇ
// "A", "-", "C", "D", "C", "-", "A"

C# CallerMemberName attribute

12 February 2013 Yorum yapılmamış

.Net 4.5 ve C# 5 ile duyurulan CallerMemberName attribute’unun Loglama ve OnPropertyChanged method’unu daha kolay tetiklemek dışında ne işe yarayacağını uzun süre düşündükten sonra, internette gördüğüm bir makale ile aklıma bir fikir geldi. CallerMemberName attribute‘unun kullanım alanlarını inceleyelim;

Loglama

public static void LogException(string message,
	[CallerMemberName] string callerName = null,
	[CallerLineNumber] int lineNumber = 0,
	[CallerFilePath] string filePath = null)
{
	Console.WriteLine("Hata oluştu : {0}. Method : {1} Satır : {2} Dosya : {3}", message, callerName, lineNumber, filePath);
}

private static void Calculate()
{
	try
	{
		/// Veritabanına bağlan, sorgulama yap, hesapla
	}
	catch (Exception ex)
	{
		LogException(ex.Message);
	}
}

OnPropertyChanged

OnPropertyChanged method’unu C# 5‘ten önce şöyle tetikleriz;

protected virtual void OnPropertyChanged(string propertyName)
{
	PropertyChangedEventHandler handler = PropertyChanged;
	if (handler != null)
	{
		handler(this, new PropertyChangedEventArgs(propertyName));
	}
}

private string _productName;
public string ProductName
{
	get { return _productName; }
	set
	{
		_productName = value;
		OnPropertyChanged("ProductName");
	}
}

C# 5 ile birlikte gelen CallerMemberName attribute’unu kullanarak aynı işi şu şekilde yapabiliriz;

protected virtual void OnPropertyChanged([CallerMemberName] string propertyName = null)
{
	PropertyChangedEventHandler handler = PropertyChanged;
	if (handler != null)
	{
		handler(this, new PropertyChangedEventArgs(propertyName));
	}
}
 
private string _productName;
public string ProductName
{
	get { return _productName; }
	set
	{
		_productName = value;
		OnPropertyChanged();
	}
}

Strategy Pattern

CallerMemberName attribute‘unun yukarıdakilerden farklı kullanımı aşağıdaki gibi olabilir;

public class CustomSerializer
{
	public Func<string> Serialize { get; private set; }

	public CustomSerializer([CallerMemberName] string memberName = "")
	{
		if (memberName.Contains("Xml"))
		{
			Serialize = () => { return "xml"; };
		}
		else
		{
			Serialize = () => { return "json"; };
		}
	}
}

public static void WriteXml()
{
	var serializer = new CustomSerializer();
	Console.WriteLine(serializer.Serialize()); /// xml
}

public static void WriteJson()
{
	var serializer = new CustomSerializer();
	Console.WriteLine(serializer.Serialize()); /// json
}

Böylece, CustomSerializer class’ında bulunan Serialize method’unu çağıran method’un adında Xml anahtar kelimesi varsa Serialize method’u xml serialization yapacak, yoksa json serialization yapacak.

Kaynak : Makaleyi tekrar bulamadım :(

Kısa Sınav – 18

08 February 2013 1 yorum

IEnumerable interface‘inden türetilmiş Student sınıfı aşağıdaki gibidir;

using System;
using System.Collections;

public class Student : IEnumerable
{
	public string FullName { get; set; }

	private int count;
	public int Count { get { return count; } }

	public void Add(string fullName)
	{
		count++;
	}

	IEnumerator IEnumerable.GetEnumerator()
	{
		throw new NotSupportedException();
	}
}

Student sınıfını kullanan kod parçası aşağıdaki gibidir;

string FullName = "x";
Student student = new Student { FullName = "y" };

Console.WriteLine(FullName);         /// x
Console.WriteLine(student.FullName); /// y
Console.WriteLine(student.Count);    /// 0

Student sınıfını kullanan kod parçasını aşağıdaki gibi değiştirelim;

string FullName = "x";
Student student = new Student { ( FullName = "y" ) };

Console.WriteLine(FullName);
Console.WriteLine(student.FullName);
Console.WriteLine(student.Count);

Sizce, yeni kod parçasının çıktısı ne olur?

C# 4.0 dynamic ve object farkı?

19 December 2010 3 yorum

C# 4.0 ile hayatımıza giren dynamic ve C# 1.0‘dan beri varolan object arasında ne fark var?

Önce eski dostumuz object ile başlayalım;

object anahtar kelimesi aslında System.Object sınıfının bir kısaltmasından başka birşey değildir (ki kendisi C# sınıf hiyerarşisinin en temelinde yer almaktadır)

Not : Birçoğumuzun bildiği gibi, aslında herşey object sınıfından türememektedir. bknz: Eric Lippert’in MSDN Blog yazısı

object tipinde bir değişkene, hemen hemen istediğimiz her değeri atayabiliriz. Birkaç örnek;

object Rakam = 10;
Console.WriteLine(Rakam.GetType());
/// System.Int32

Rakam = Rakam + 10;
/// Derleme zamanı hatası. Çünkü derleme anında Rakam değişkeni System.Object tipinde

Rakam = (int)Rakam + 10;
/// Hatasız atama için, unboxing yapmamız gerekiyor

Örnekte gördüğümüz gibi, Rakam değişkeninde rakamsal bir değer tutuyor olmamıza rağmen, derleyici, değişken üzerinde matematiksel işlem yapmamıza izin vermedi.

Değişken’in değerine erişebilmek için unboxing yapmak zorunda kaldık ve tip güvenliği olmadığı için çalışma zamanı hataları oluşturabilecek, zayıf bir kod ortaya çıktı.

Bir de C# 4.0 ile birlikte gelen dynamic inceleyelim;

dynamic Rakam = 10;
Console.WriteLine(Rakam.GetType());
/// object için aldığımız sonucun aynısını alıyoruz
/// System.Int32

Rakam = Rakam + 10;
/// Derleme zamanı hatası almayız, çünkü derleyici tipi çözümlemek için uğraşmaz.

Bu, object ile dynamic arasındaki en temel farktır. dynamic ile, derleyici‘ye (compiler), nesnenin tipinin sadece çalışma zamanında bilinebileceğini söylemiş oluyoruz.

Sonuçta aslında derleme zamanı için daha az kod yazıyoruz.

Fakat bu dynamic anahtar kelimesini daha az tehlikeli veya daha tehlikeli duruma getirmez.

Genelde bir sonraki soru; “dynamic ile herhangi bir method’a uygun olmayan tipte parametre gönderip, hata oluşmasını sağlayabilir miyim?” oluyor.

Basit bir örnek ile bu soruyu test edelim;

public static void AdSoyadYaz(string Ad, string Soyad)
{
    Console.WriteLine(Ad + " " + Soyad);
}

Bu method’umuzu dynamic tipindeki bir değişken ile çağıralım;

dynamic Ad = 10;
dynamic Soyad = 20;

/// Çalışma zamanı hatası almanız lazım.
AdSoyadYaz(Ad, Soyad);

Yukarıdaki kod ile, çalışma zamanında RuntimeBinderException tipinde bir hata almalısınız. Hatanın Message property’sinde; “The best overloaded method match for ‘AdSoyadYaz(string, string)’ has some invalid arguments” yazıyor olmalı.

dynamic Ad = "Engin";
dynamic Soyad = "Polat";

AdSoyadYaz(Ad, Soyad);

Gördüğünüz gibi, method’un çalıştırılması için parametre tipleri çalışma zamanında kontrol edilir, ve uygunsuz ise, RuntimeBinderException tipinde bir hata fırlatılır.

object anahtar kelimesinde ise, bu süreç derleme zamanında kontrol edilir.

object Ad = 10;
object Soyad = 20;

/// Derleme zamanı hatası almanız lazım.
AdSoyadYaz(Ad, Soyad);

object Ad = "Engin";
object Soyad = "Polat";

AdSoyadYaz((string)Ad, (string)Soyad);