Direct3d | Engin Polat\'ın Windows 8 , Windows Phone 8 ve C# içerikli programcılık sitesi

Arşiv

Etiketlenen yazılar direct3d

XNA Tarihçe

20 January 2012 Yorum yapılmamış

XNA tarihçesine baktığımızda, ilk filizlerin 1995 yılında atıldığını görüyoruz.

Windows 95 çıkana kadar, oyunların direk donanıma erişmesi gerekirdi (Örneğin joystick, grafik kartı veya ses kartına)

Bu yüzden oyun geliştirici firmalar, oyunların içerisine her ses kartı ailesinin, her grafik kartı ailesinin komut setlerini gömerlerdi.

Oyunu başlattığımızda genellikle ilk önce bilgisayarımızda bulunan ses kartını ve grafik kartını seçerdik, böylece oyun hangi komut setini kullanacağını bilirdi.

Windows 95 ile birlikte Microsoft, (o zamanki adıyla) Windows Game SDK ismini verdiği bir kütüphane geliştirdi.

Bu kütüphane sayesinde oyunlar direk donanıma erişmek yerine, ara bir katmana erişecekler, böylece donanım’a özel komut setlerini bilmelerine gerek kalmayacaktı.

Windows Game SDK, tanıtılmasından kısa bir süre sonra DirectX 1.0 adı ile yayınlandı.

DirectDraw, DirectInput ve DirectSound katmanlarını içeriyordu. X karakteri, Direct öneki ile başlayan tüm isimleri kısaltmak için seçilmişti.

DirectX öncesinde çeşitli donanımlar ile konuşmanın standart olmaması oyun geliştirmenin en zor yanlarından biriydi. Genellikle geliştirilen oyunlar birden fazla donanım ailesi ile çalışabilecek şekilde yazılırdı, bu da geliştirme süresini ve kodların karmaşıklığını arttırırdı.

DirectX ile birlikte yazılımın donanım ile konuşacağı standart bir dil oluşturulmuş oldu.

Böylelikle oyunlar aslında donanım ile değil, DirectX katmanı ile konuşuyorlar, donanım ile konuşmak ise DirectX‘in görevi oluyor.

1.0 versiyonunda sonra DirectX yıllar içerisinde oldukça yol aldı. 11.0 versiyonu Windows7 ile birlikte duyuruldu. (DirectX9 ile arasındaki tek fark Direct3D katmanının 11.0 versiyona yükseltilmesi)

DirectX, 7.0 versiyonundan itibaren C harici dilleri desteklemeye başladı. İlk başlarda sadece Visual Basic desteklenirken, DirectX 9.0 ile birlikte .Net desteği geldi.

Ayrıca DirectX 8.0, Programlanabilir Shader desteğine sahip ilk sürüm haline getirildi.

DirectX’e .Net desteği gelmesi ile birlikte (Managed DirectX) oyun geliştiriciler tarafında büyük etki yarattı. 2006 yılında XNA adı altında toplanana kadar çok fazla oyun geliştirici tarafından kullanıldı.

XNA 4.0 versiyonu ile birlikte hem Windows, hem Xbox 360, hem de Windows Phone 7 platformlarına oyun geliştirilebiliyor.