Datetime | Engin Polat\'ın Windows 8 , Windows Phone 8 ve C# içerikli programcılık sitesi

Arşiv

Etiketlenen yazılar datetime

AçıkAkademi C# uygulaması geliştirmek istiyorum Eğitimleri 2016

26 August 2016 Yorum yapılmamış

AçıkAkademi üzerinde yayınlanan 16 video’luk C# uygulama geliştirme eğitim seti yayına alındı.
Sevgili arkadaşım Bora Kaşmer ile hazırladığımız eğitim setini sizler de C# uygulaması geliştirmek istiyorum başlıklı AçıkAkademi sayfasından izleyebilirsiniz. Eğitim konu listesi;

  • Açılış
  • C# Hakkında
  • Visual Studio
  • İlk Proje
  • Rakamsal Veri Tipleri-1
  • Rakamsal Veri Tipleri-2
  • Tarihsel Veri Tutabilen Değişkenler-1
  • Tarihsel Veri Tutabilen Değişkenler-2
  • Liste Tipinde Değişkenler
  • For Döngüsü
  • ForEach Döngüsü
  • Switch
  • Sınıflar ve Öğeler
  • Özellikler ve Enumlar
  • Metodlar
  • C# Eğitiminden En İyi Nasıl Faydalanabilirim?

AçıkAkademi için bu eğitim setini çekmemizi sağlayan sevgili arkadaşım Ümit Batu‘ya da teşekkür ederim.

AspNet Core 1.0 MVC6 projesine InMemory Caching desteği eklemek

07 February 2016 Yorum yapılmamış

Bu makaleyi okumadan önce Asp.Net Kategorisindeki diğer makalelerimi okumanızı tavsiye ederim.

Caching (önbellekleme) sayesinde elde etmesi uzun sürecek verilere çok daha hızlı bir şekilde ulaşabiliriz.

Hemen yeni bir Asp.Net Core 1.0 MVC 6 projesi oluşturalım ve InMemory Caching ekleyelim.

Öncelikle örnek projeyi oluşturmak istediğimiz dizine Command Prompt (Windows) veya Terminal (MacOS, Linux) içerisinden gidiyoruz ve aşağıdaki kodları çalıştırıyoruz;

yo aspnet
// Empty Application seçeneğini seçiyoruz
// Projeye inmemorycaching ismini veriyoruz

cd inmemorycaching
code .

Visual Studio Code açıldıktan sonra project.json dosyasını açıyor ve içindeki dependencies kısmına aşağıdaki satırı ekliyoruz;

"Microsoft.AspNet.Mvc": "6.0.0-rc1-final"

Böylece Empty Application tipindeki AspNet Core uygulamamıza MVC 6 paketini kullanacağımızı söylemiş olduk. Fakat paket henüz projemizin olduğu dizine indirilmedi. Bunun için Command Prompt (Windows) veya Terminal (MacOS, Linux) içerisinde aşağıdaki kodu çalıştırıyoruz;

dnu restore

Artık Startup.cs dosyasını açabilir ve projemizde Mvc kullanmaya başlayabiliriz. Öncelikle ConfigureServices() methodu içerisinde uygulamamıza Mvc‘yi tanıtıyoruz;

public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
{
	services.AddMvc();
}

Bu noktada Configure() methodu içerisinde Mvc‘yi kullanabilir, yapılandırabiliriz;

app.UseMvc(routes =>
{
	routes.MapRoute(
		name: "default",
		template: "{controller=Home}/{action=Index}"
	);
});

AspNet Core 1.0 üzerinde geliştirdiğimiz projemizde artık MVC 6 yapılandırıldı.

İlk action methodumuzu yazmak için projenin olduğu dizinde Controllers dizini oluşturalım. Bunun için aşağıdaki komutları Command Prompt (Windows) veya Terminal (MacOS, Linux) içerisinde çalıştırabiliriz;

mkdir Controllers

Visual Studio Code editörüne dönerek Controllers dizininde HomeController.cs dosyasını oluşturuyoruz ve içerisine Index() methodunu aşağıdaki gibi yazıyoruz;

using Microsoft.AspNet.Mvc;

namespace inmemorycaching.Controllers
{
	public class HomeController : Controller
	{
		public string Index()
		{
			return "";
		}
	}
}

Bu noktaya kadar http://localhost:5000 adresine girdiğimizde boş bir sayfa ile karşılaşacağımız uygulamayı hazırladık.

project.json dosyasını açalım ve dependencies kısmına aşağıdaki paketi ekleyelim;

"Microsoft.Extensions.Caching.Memory": "1.0.0-rc1-final"

Command Prompt (Windows) veya Terminal (MacOS, Linux) içerisinde aşağıdaki kodu çalıştıralım;

dnu restore

Artık projemizde caching (önbellekleme) yapabiliriz. Öncelikle Startup.cs dosyasını tekrar açalım ve ConfigureServices() methodunun içini aşağıdaki gibi değiştirelim;

services.AddCaching().AddMvc();

Şimdi HomeController.cs dosyasını açıp aşağıdaki şekilde güncelleyebiliriz;

public class HomeController : Controller
{
	private IMemoryCache cache;

	public HomeController(IMemoryCache _cache)
	{
		cache = _cache;
	}

	public string Index()
	{
		var start = DateTime.Now;

		IEnumerable<int> rakamlar;

		if(!cache.TryGetValue("Rakamlar", out rakamlar))
		{
			rakamlar = Enumerable.Range(1, 10000);

			cache.Set("Rakamlar", rakamlar);
		}

		return $"10.000 öğeli listenin elde edilme süresi : {(DateTime.Now - start).TotalMilliseconds} ms.";
	}
}

Öncelikle HomeController sınıfı içinde IMemoryCache tipinde cache değişkenini tanımladık.

using kısmına Microsoft.Extensions.Caching.Memory namespace’ini eklemeyi unutmamalıyız.

HomeController sınıfının constructor‘ında IMemoryCache tipinde bir parametre aldık ve cache değişkeninde sakladık.

Index() action methodunda içerisinde 10.000 adet rakam saklayacağımız değişkenimizi tanımlıyoruz.

cache değişkeninin TryGetValue() methodu aracılığı ile liste değişkenini cache‘teki liste ile doldurmaya çalışıyoruz.

Eğer dolduramazsak, cache‘e 10.000 rakamlı değişkeni ekliyoruz.

Index() action method’unun başında ve sonunda aldığımız iki zaman değişkeni aracılığı ile arada geçen zamanı hesaplıyoruz ve ekranda gösteriyoruz.

http://localhost:5000 adresine ilk ziyaretimizde 10.000 elemanlı diziye yaklaşık 6 saniye içerisinde ulaşabildiğimizi görüyoruz.

Takip eden ziyaretlerimizde ise 0 milisaniye içerisinde aynı diziye ulaşabiliyoruz;

IMemoryCache interface‘inde tanımlı olan Set() methodu ile cache‘e eklediğimiz nesnenin belli bir süre sonra otomatik olarak cache‘ten silinmesini istiyorsak, MemoryCacheEntryOptions sınıfından yeni bir instance çıkartıp, SetAbsoluteExpiration() methoduna istediğimiz süreyi TimeSpan tipinde vermeliyiz;

cache.Set("Rakamlar", rakamlar, new MemoryCacheEntryOptions().SetAbsoluteExpiration(TimeSpan.FromMinutes(30)));

Unity3D ile sahneye saat ve gerisayım eklemek

27 January 2016 Yorum yapılmamış

Bu makaleyi okumadan önce Unity3D Kategorisindeki diğer makalelerimi okumanızı tavsiye ederim.

Bu makale sonunda sahneye saati ve 60 saniyeden geri sayımı gösteren iki yazı koyabileceksiniz.

Öncelikle Unity3D‘yi açarak bir oyun projesi oluşturuyoruz;

Hierarchy panelinden Main Camera nesnesini seçiyor ve Projection özelliğinde Ortographic değeri olduğunu kontrol ediyoruz. Scene alanında tam kamera’nın arkasından bakmak için GameObject menüsü altından Align View to Selected menüsüne tıklıyoruz.

Sahneye bir Text nesnesi eklemek için Hierarchy panelinde boş bir yere sağ tuşla tıklıyor ve UI kategorisi altından Text menüsünü seçiyoruz.

Oluşturulan Canvas ve Text‘in kamera’nın gördüğü alanın içerisinde olmasını sağlamak için Canvas seçili iken Render Mode özelliğine Screen Space – Camera değerini giriyoruz. Ayrıca Render Camera özelliğine Hierarchy panelinden Main Camera nesnesini sürükleyip bırakıyoruz.

Hierarchy panelinden Text nesnesini seçip Inspector panelinde gözüken Rect Transform kategorisi altından sahnede gözükeceği konumu belirliyoruz. Örneğin sahnenin sol üst köşesinde olması için left sütunu ile top satırının kesiştiği hücreye tıklıyoruz.

Hierarchy panelinde gözüken Text nesnesine isim olarak TimerText değerini verdikten sonra Edit menüsü altından Duplicate seçeneğini seçerek aynı nesneden bir tane daha oluşturuyoruz.

Yeni oluşturduğumuz Text nesnesine isim olarak CountdownText verip, sahnenin sağ üst köşesine hizalıyoruz.

Her iki Text nesnesinin de Inspector panelinden erişilebilen Font, Font Size ve Color değerlerini değiştirerek, sahnede büyük beyaz harfler gösterecek hale getiriyoruz.

Hierarchy panelinden Canvas nesnesini seçip Inspector panelinden Add Component butonuna tıklıyoruz ve New Script seçeneğini seçiyoruz.

Canvas nesnesine eklediğimiz yeni script’e TimeManager ismini verebiliriz.

TimeManager.cs dosyasını açarak için aşağıdaki kodları yazıyoruz;

using System;
using UnityEngine;
using UnityEngine.UI;

public class TimeManager : MonoBehaviour
{
	Text timerText;
	Text countdownText;

	float countdownTo = 60.0F;

	void Start()
	{
		timerText = GameObject.Find("TimerText").GetComponent<Text>();
		countdownText = GameObject.Find("CountdownText").GetComponent<Text>();
	}

	void Update()
	{
		countdownTo -= Time.deltaTime;

		if (countdownTo > 0)
		{
			countdownText.text = countdownTo.ToString();
		}

		timerText.text = DateTime.Now.ToString("hh:MM:ss");
	}
}

Öncelikle Start() methodunda ismi TimerText ve CountdownText olan iki nesneyi bulup içlerindeki Text elementlerine erişiyoruz ve bunları birer değişkende saklıyoruz. Böylece daha sonra bu nesnelere kolay bir şekilde erişebileceğiz.

Update() methodunda 60 saniyeden geri sayma yapabilmek için countdownTo değişkeninden geçen süreyi çıkartıyoruz ve elde ettiğimiz değeri sahnedeki CountdownText nesnesinde gösteriyoruz.

Son olarak Update() methodunda DateTime sınıfının Now özelliğinden elde ettiğimiz değeri saat:dakika:saniye formatına çeviriyoruz ve sahnedeki TimerText nesnesinde gösteriyoruz.

Eğer oyunu başlatacak olursak 60 saniyeden geri sayım ve bilgisayarın saati ekranda gözükecek;

C# ile iki tarih arasında belli bir günden kaç adet olduğunu bulmak

02 February 2013 Yorum yapılmamış

Geliştirdiğim projede iki tarih aralığında belirli bir günden kaç adet olduğunu bulmam gerekti.

Bunun için iki tarih arasındaki gün farkını alıp, bir tarih listesi oluşturmak için kullanıyorum, daha sonra tarih listesinin içinde istediğim gün’den kaç tane olduğunu sayıyorum.

Örneğin 2013 yılındaki Pazartesilerin adedi için;

var baslangic = new DateTime(2013, 1, 1);
var bitis = new DateTime(2013, 12, 31);
var toplamGun = (int)bitis.Subtract(baslangic).TotalDays + 1;

var tarihListe = Enumerable.Range(1, toplamGun).Select(e => baslangic.AddDays(e));

var gunAdet = tarihListe.Where(e => e.DayOfWeek == DayOfWeek.Monday).Count();

C# Veri Tipleri

27 July 2010 1 yorum

Uygulamalarımızın olmazsa olmaz unsurları herhalde değişkenlerdir. Orta ölçekli bir uygulamada, kabaca bir tahminle yüzlerce değişken tanımlıyoruzdur.

Kullanım yoğunluğuna bakarak, oluşturduğumuz değişkenlerin tiplerinin doğru belirlenmesinin ne kadar önemli olduğunu anlayabiliriz.

C# ile kullanabileceğimiz değişkenlerin en önemlilerini aşağıda listeledim;

Veri Tipi Kapladığı Alan Değer Aralığı
Tam Sayı Veri Tipleri
sbyte 1 byte -128 ve +127
byte 1 byte 0 ve +255
short 2 byte -32768 ve +32767
ushort 2 byte 0 ve 65535
int 4 byte -2.147.483.648 ve +2.147.483.647
uint 4 byte 0 ve 4.294.967.295
long 8 byte -9.223.372.036.854.775.808 ve +9.223.372.036.854.775.807
ulong 8 byte 0 ve 18,446,744,073,709,551,615
Noktalı Sayı Veri Tipleri
single 4 byte -3.402823E38 ve +3.402823E38
double 8 byte -1.79769313486232E308 ve +1.79769313486232E308
decimal 16 byte -7.9E1028 ve +7.9E1028
Diğer Veri Tipleri
char 2 byte Tek Karakter
string ~ (2 byte x harf adedi) Karakter Dizisi
bool 4 byte True veya False
DateTime 8 byte 1/1/0001 12:00:00 ve 31/12/9999 23:59:59