Cross-platform | Engin Polat\'ın Windows 8 , Windows Phone 8 ve C# içerikli programcılık sitesi

Arşiv

Etiketlenen yazılar cross-platform

ETU ACM Etkinliği Mart 2016

06 March 2016 Yorum yapılmamış

05 Mart 2016 tarihinde Ankara TOBB Üniversitesinde ETU ACM Topluluğu bir etkinlik organize etti.

Sevgili arkadaşım Bora Kaşmer ile katıldığım bu etkinlikte Windows 10 Universal Windows Platform Development ve Cross-Platform Application Development başlıklı oturumları gerçekleştirdim.

Beni bu etkinliğe davet eden sevgili MSP arkadaşım Bahadır Çolak‘a ve etkinliğe katılan tüm öğrenci arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.

Asp.Net Core 1.0 ile web uygulama geliştirmeye başlamak

28 January 2016 10 yorum

Yeni adı ile Asp.Net Core 1.0 (eski adı Asp.Net 5) üzerinde geliştirdiğimiz web uygulamaları hem Windows hem MacOS işletim sisteminde hem de Linux işletim sisteminde çalıştırılabiliyor. Cross-Platform denilen bu tarz uygulamaları genelde cross-platform araçlar ile geliştiririz.

Microsoft, Asp.Net Core 1.0 ile web uygulamaları geliştirebilmemiz için ücretsiz olarak Visual Studio Code aracını da sağlıyor ve Visual Studio Code cross-platform çalışabilen bir uygulama geliştirme aracıdır.

Bu makale ile Visual Studio Code kullanarak Asp.Net Core 1.0 projeleri nasıl oluşturulur inceleyeceğiz ve ilk Merhaba Dünya uygulamamızı oluşturacağız.

Öncelikle Command Prompt (Windows) veya Terminal (MacOS, Linux) penceresi açıyoruz;

Projeyi oluşturmak istediğimiz dizine giderek komut satırına

yo aspnet

yazarak çalıştırıyoruz. Böylece Yeoman kullanarak Asp.Net Core 1.0 projesi oluşturacağız.

Eğer bilgisayarda Yeoman kurulu değilse yukarıdaki kod çalışmayacaktır. Öncelikle Command Prompt (Windows) veya Terminal (MacOS, Linux) penceresi içerisinde aşağıdaki kodu çalıştırarak yo aracını kurabilirsiniz;

npm install -g yo

Eğer bilgisayarda npm kurulu değilse, Node.js anasayfasından indirerek kurabilirsiniz.

Yeoman aspnet komutunu çalıştırırken bize ne tip bir proje oluşturmak istediğimizi sorar, listeden Empty Application seçeneğini seçebiliriz.

Yeoman çalışmaya devam ederken projemize vermek istediğimiz ismi sorar, bu makalede ben aspnetcoreornek ismini verdim;

Böylece Yeoman projeyi istediğimiz dizinde oluşturmuş oldu.

Komut satırında projenin dizinine giderek

dnu restore

komutunu çalıştırıyoruz. Böylece projedeki project.json dosyasında tanımlı olan paketler proje dizinine indiriliyor. Eğer bu komutu çalıştırmazsak, uygulamanın ihtiyaç duyduğu paketler eksik olacak ve uygulama çalışmayacak.

Proje kodlarını açmak için bir editöre ihtiyacımız var. Visual Studio Code cross-platform Asp.Net projeleri geliştirmek için gene cross-platform geliştirilmiş bir araç.

code .

komutunu çalıştırarak proje dizinini Visual Studio Code ile açıyoruz;

Visual Studio Code açıldığında soldaki panelde proje dizininde yeralan dosyalar listeleniyor.

project.json dosyası içerisine bakarsak, projenin çalışabilmek için ihtiyaç duyduğu paketlerin listesini görebiliriz.

Aynı şekilde Startup.cs dosyasını açacak olursak, gelen her request için yapılacak işleri görebiliriz. Empty Application projesi oluşturduğumuzdan gelen her request için geriye Hello World! döndürülüyor;

Projeyi bir tarayıcı içerisinde görmek istiyorsak projenin dizininde

dnx web

komutunu çalıştırmalıyız. Böylece http://localhost:5000 adresi üzerinde proje çalışmaya başlayacak.

Microsoft Edge, Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Opera, vs gibi bir tarayıcıyı açıp adres satırına http://localhost:5000 yazacak olursak Hello World! cevabının görüntülendiğini görebiliriz;

Aslında gelen her request için Hello World! sonucunu döndürdüğümüzden, http://localhost:5000 ile başlayan hangi adrese gidersek gidelim hep aynı Hello World! sonucunu göreceğiz;

Unity3D ile oyun geliştirme ortamını tanımaya başlamak

23 January 2016 Yorum yapılmamış

Unity3D cross-platform bir oyun geliştirme aracıdır. Unity3D‘yi kullanarak geliştirdiğimiz oyunu çok basit bir şekilde Windows, Android, iOS, Linux, Xbox, Playstation, vs. ortamlarına yükleyebiliriz.

logo

Öncelikle http://unity3d.com/get-unity adresinden Unity3D kurulum dosyasını indiriyoruz ve bilgisayarımıza kurulumu gerçekleştiriyoruz.

İsmi Unity3D olmasına rağmen, 4.3 versiyondan itibaren 2D oyunlar da yapabilmemize olanak tanıyan yeni yapılar içeriyor. Böylece 2D oyunları da Unity3D‘yi kullanarak yapabiliyoruz.

Unity3D‘yi açıp, hemen yeni bir oyun projesi oluşturalım;

Pencerenin üstünde yeralan New butonuna tıklıyor, gelen ekrandaki alanları doldurarak oyun projemizi oluşturuyoruz.

00

Unity3D editörü karşımıza geliyor. Editör‘ün içinde yeralan panelleri istediğimiz gibi özelleştirebiliyoruz. Böylece oyun projesindeki dosyaları pencerenin altına değil soluna yerleştirmemiz veya oyun sahnesini küçültüp oyunun önizlemesini ekrana koymamız mümkün.

01

Unity3D Editörünün panellerine hızlıca bakalım;

  • Hierarchy: Oyun sahnesinde bulunan tüm nesnelerin listesinin gözüktüğü panel. Yeni bir oyun projesi oluşturduğunuzda bu panel’de Main Camera nesnesi gözükür. Eğer sahneye Cube, Sphere, Cylinder, Spotlight, vs gibi nesneler ekleyecek olursak, bu panel’de listelenecekler. Bu panel’de listelenen nesneleri sürükleyip diğer bir nesnenin içine bırakarak nesneleri birbirleri ile ilişkilendirebilir ve parent/child yapısı oluşturabiliriz.
  • Scene: Oyun alanını bu alanda görür, modeller, tasarlarız. Herhangi bir nesneyi sahnede bulmak için Hierarchy panelindeki ismine çift tıklamamız yeterli.
  • Project Assets: Oyun içerisinde kullanabileceğimiz herşey (Texture, 3D Model, Script, vs) bu panelde listelenir. Bu panelde yeralan dosyalar oyun projesinin diskteki dizini ile birebir aynıdır. Oyun projesinin dizininde yeni bir dizin veya dosya oluşturursak aynı anda Project Assets panelinde gözükmeye başlar.
  • Inspector: Hierarchy veya Scene panellerinden seçilen nesne veya nesnelerin özelliklerini görebildiğimiz ve değiştirebildiğimiz paneldir. Inspector paneli sayesinde bir nesnenin oyun sahnesindeki konum, boyut, renk, kaplama, vs gibi özelliklerini görebilir, değiştirebiliriz.

Unity3D‘de bir oyun sahnesi oyuncuya kamera’nın bakış açısından gösterilir. Böylece ekrandan daha büyük alanlarda hareket etmek için aslında kamera’yı hareket ettiririz. Unity3D bir oyun projesi oluşturduğumuzda bizim için sahneye bir tane kamera (Main Camera) ekler. İstersek biz de sahneye ikinci veya üçüncü kameralar ekleyebiliriz.

02

3D oyunlarda kamera’nın Projection özelliği (kamera seçili iken Inspector panelinde görüntülenir) Perspective seçili iken, 2D oyunlarda kamera’nın Projection özelliği Ortographic seçili olmalıdır.

03

Eğer istersek Hierarchy panelinde görüntülenen nesnelerin isimlerini değiştirebiliriz, bunun için ilgili nesnenin üzerine sağ tuşla tıklayıp Rename menüsünü seçmemiz yeterli. Böylece Directional Light nesnesinin ismini Güneş olarak veya Cube nesnesinin ismini Sandık olarak değiştirebiliriz.

04

Unity3D‘de sahnede olan bir nesneye kendi özelliklerinin dışında yeni özellikler eklemek istiyorsak Inspector panelinde bulunan Add Component butonuna tıklamalı ve gelen listeden eklemek istediğimiz özelliğe göre bir öğeyi seçmeliyiz. Örneğin; Cube nesnemizin yerçekimi kanunlarına uymasını istiyorsak nesneye Rigidbody component’ını eklemeliyiz.

05

Eğer sahneye yeni nesneler eklemek istiyorsak basitçe Hierarchy panelinde boş bir yere sağ tuşla tıklayıp 3D Object menüsü altından Cube, Sphere, Cylinder, vs seçerek sahneye ekleyebiliriz.

06

Hierarchy panelinde sahneye eklediğimiz birden fazla nesneyi başka bir nesnenin içerisine sürükleyip bırakarak bir bütün olarak ele alınmalarını sağlayabiliriz. Böylece birlikte hareket ettirilip, birlikte döndürülebilir veya boyutlandırılabilirler.

07

Project Assets paneli içerisinde boş bir alana sağ tuşla tıklayıp oyun projesine yeni dizin, yeni script dosyası, yeni materyal, vs eklemek mümkün.

08

Genelde Project Assets panelinde ismi Scenes olan bir dizin oluşturulur ve oyun’daki sahneler bu dizine kaydedilir.

09

Eğer aktif sahneyi oynamak istiyorsak Unity3D editörü ekranının üstünde yeralan başlat (oynat) butonuna tıklanır ve oyun kamera’nın bakış açısından oynanmaya başlanır.

10

Oyuna eklemek istediğimiz çeşitli nesneler veya özellikler ile ilgili daha önce oluşturulmuş paketleri oyuna Assets menüsü altında bulunan Add Packages alt menüsü içerisinden ekleyebiliriz. Böylece oyuna hızlı bir şekilde ağaçlar, deniz, çeşitli arabalar, efektler veya duman / alev / havai fişek gösterisi, vs ekleyebilmemiz mümkün.

11

Evrensel Bulut ve Evrensel Uygulama Web Yayınları Serisi Mart 2015

27 March 2015 Yorum yapılmamış

26 Mart 2015 tarihinde sevgili arkadaşım Daron Yöndem ile birlikte Evrensel Bulut ve Evrensel Uygulama Web Yayınları Serisi kapsamında bir canlı yayın gerçekleştirdik.

Microsoft Türkiye Ofisi‘nde Universal App kavramı, Cross-Platform uygulama geliştirme araçları ve frameworkleri, Microsoft Azure yenilikleri gibi konuları konuştuğumuz canlı yayın’ın kaydedilen video‘larını aşağıdaki linklerden izleyebilirsiniz;

Evrensel Bulut ve Evrensel Uygulama Web Yayınları Serisi (1. Bölüm)

Evrensel Bulut ve Evrensel Uygulama Web Yayınları Serisi (2. Bölüm)

Evrensel Bulut ve Evrensel Uygulama Web Yayınları Serisi (3. Bölüm)