Coreclr | Engin Polat\'ın Windows 8 , Windows Phone 8 ve C# içerikli programcılık sitesi

Arşiv

Etiketlenen yazılar coreclr

Asp.Net Core üzerinde SignalR kullanımı

09 September 2016 Yorum yapılmamış

Sevgili arkadaşım Bora Kaşmer yeni yapacağı bir proje ile ilgili konuşurken Asp.Net Core üzerinde SignalR çalıştırmak istediğini söyledi, ben de bu makaleyi yazdım :)

Bu makalede adım adım ilerleyerek, dotnet CLI ile projeyi oluşturacak, Visual Studio Code ile geliştirecek ve Microsoft Edge tarayıcısı ile test edeceğiz.

Öncelikle, eğer bilgisayarınızda .Net Core yüklü değilse yüklemeniz gerekiyor.

Hemen proje için yeni bir dizin oluşturalım ve Command Prompt açarak dotnet new komutu ile projeyi oluşturalım;

Projeyi oluşturduğumuz dizinde Program.cs ve project.json dosyaları oluşmuş olmalı.

Eğer SignalR ve .Net Core birlikte kullanmak istiyorsak, bu makalenin yazıldığı tarihte yayınlanmamış olan en yeni Nuget paketlerini kullanmalıyız. Bunun için gecelik derlenen paketlere erişebilmemiz lazım. Projeye Nuget.config isimli bir dosya ekleyelim ve içerisine aşağıdaki Nuget kaynaklarını yazalım;

Artık project.json dosyasını açarak, dependencies kısmının içerisine aşağıdaki paketleri yazabiliriz;

Paketleri indirmek için Command Prompt içerisinde dotnet restore komutunu çalıştırmamız lazım;

Şimdi Program.cs dosyasını açalım ve Main() method’unun içerisini aşağıdaki şekilde değiştirelim;

Program.cs dosyasının using kısmına aşağıdaki tanımlamaları da eklememiz gerekiyor;

Satır satır inceleyecek olursak, öncelikle Application Server olarak IIS değil, Kestrel kullanacağımızı tanımlıyoruz, html, js, css, jpg gibi static dosyaların wwwroot dizininde olacağını tanımlıyoruz, uygulamanın açılışı esnasında yapılacak işleri Startup isimli class içerisine yazacağımızı tanımlıyoruz ve son olarak uygulamayı çalıştırmaya başlıyoruz.

Projeyi oluşturduğumuz dizinde Startup.cs isimli bir dosya oluşturalım ve içerisine aşağıdaki kodları yazalım;

Böylece, WebSocket ve SignalR kullanacağımızı .Net Core uygulamamızda tanımlamış olduk.

Bir SignalR Hub‘ı oluşturmak için projeyi oluşturduğumuz dizine ChatHub.cs isimli bir dosya ekleyelim ve içine aşağıdaki kodları yazalım;

Artık proje dizininde wwwroot isimli yeni bir dizin oluşturarak içine index.html dosyasını ekleyebiliriz, index.html dosyasının içine aşağıdaki kodları yazalım;

Basitçe, mesajların sayfada görüntülenebilmesi için bir textarea, mesaj göndermek için bir text ve bir button ekledik. Javascript ile buton’a her tıklandığında SignalR Hub’ına mesajın gönderilmesini, SignalR Hub’ından gelen mesajların da textarea içerisinde gösterilmesini sağladık.

Command Prompt açarak dotnet run komutunu çalıştıralım;

Command Prompt penceresini kapatmadan, iki farklı Microsoft Edge tarayıcı açarak uygulamayı http://localhost:5000/index.html adresinden test edebiliriz;

Projenin kodlarını Github hesabım üzerinden dotnet-core-signalr dizininde bulabilirsiniz.

Uygulamalar Windows Phone 8 ile (çok) daha hızlı

13 December 2012 Yorum yapılmamış

Windows Phone 7.X kullanıcılarının en çok şikayet ettiği konulardan biri uygulamaların yeterince hızlı başlatılamaması idi. Microsoft, Windows Phone 8 tanıtımından beri yayınlanan bildirilerde uygulama başlangıç sürelerinin yaklaşık yarı yarıya azaldığını söylüyor.

Hızlı başlangıç süreleri, az pil tüketimi ve toplamda performans konularını inceleyelim;

.Net Framework, CoreCLR ve Garbage Collector

Windows Phone 8 ile birlikte en güncel versiyon olan .Net Framework 4.5 geliyor. Framework’te yapılan (hemen hemen) tüm güncellemeler ve iyileştirmelerden hem uygulama geliştirici hem de son kullanıcı olarak faydalanabiliyoruz.

Ayrıca Windows Phone 8, öncüllerinden farklı olarak .Net Compact Framework yerine CoreCLR motoru içeriyor.

CoreCLR .Net Framework 4.5 CLR ile (hemen hemen) aynı özellikleri ve optimizasyonları içerir, .Net Compact Framework‘ten çok daha verimli ve daha hızlıdır.

Özellikle Garbage Collector performansı hissedilebilir şekilde arttırılmıştır. Oyunlar gibi saniyedeki işlem adedi yüksek olan uygulamalarda Garbage Collector‘daki performans artışı uygulamanın toplam performansına büyük etki eder.

Async Framework

.Net Framework 4.5‘teki en önemli yeni gelişme C# 5 ve VB.Net 11 tarafından tanıtılan yeni asenkron programlama modelidir.

CoreCLR ve .Net Framework kütüphanelerinde yapılan güncellemeler ile birlikte Windows Phone 8 asenkron programlama modelinin tüm nimetlerinden faydalanabiliyor.

Windows Phone 8 cihazların çok çekirdekli işlemciye sahip olması, async, await anahtar kelimelerinin ve Task Parallel Library kullanımının uygulamaların başlangıç ve kullanım hızlarının artmasına katkısı büyük.

Asenkron kütüphanelerin (hemen hemen) tamamı .Net Framework içerisine gömülmüş durumda. Fakat bazı kütüphanelere async desteğinin (özellikle System.Net namespace’i altındakiler) NuGet aracılığı ile indirilmesi gerekiyor.

Microsoft.Bcl.Async paketini NuGet üzerinden indirebilirsiniz. Daha ayrıntılı bilgi için MSDN’deki BCL Blog makalesini okumanızı tavsiye ederim.

Cloud Derleyici ile çok daha hızlı kod

Windows Phone 8‘de yüksek performans ve pil ömründen tasarruf için çok daha uygun olan yeni bir kod oluşturma yaklaşımı benimsenmiş.

Uygulamaları son kullanıcı cihazlara indirilmeden önce Windows Phone Store tarafından yüksek kalitede ARM koduna derleniyorlar.

Bu sayede Windows Phone 7.X cihazlar için uygulamanın her çalıştırılması esnasında yapılan derleme işlemi, Windows Phone 8 cihazlar için gerçekleştirilmiyor.

CPU yükünü artıran ve pil tüketimine olumsuz etkisi bulunan bu işlemin aradan çıkartılmış olması Windows Phone 8 cihazlarda uygulamaların daha hızlı başlatılmasını ve pil tüketimlerinin azalmasını sağlamış.

Microsoft pre-compile (ön-derleme) sürecini son kullanıcı cihazdan alarak Washington Columbia nehri üzerine kurdukları bir jeneratör aracılığı ile beslenen bir sisteme devretmiş durumda.

Not : Cep telefonu pili yerine enerjinin bir nehirden sağlanması iyi düşünülmüş.